Sports

Samenvatting Formule 1 seizoen 2019: zo mooi was het voor Max Verstappen

Max Verstappen

De Formule 1 bolides hebben net de laatste Grand Prix erop zitten. Dat het een bijzondere editie was, daar is vriend en vijand het wel over eens. Tal van opzienbarende gebeurtenissen hebben ervoor gezorgd dat de editie van 2019 er een is om in te lijsten, al was het alleen maar vanwege de drie overwinningen van ‘onze’ Max Verstappen.

Goed Formule 1 seizoen voor Max Verstappen

Verstappen junior kan terugblikken op een relatief goed seizoen. Relatief, omdat er meer in had gezeten. Zoals het in elke tak sport gaat, is ook in de Formule 1 wereld geluk onontbeerlijk. Soms kun je dat afdwingen, bijvoorbeeld als Ferrari weer eens laat zien hoe het niet moet. De belangrijkste momenten uit 2019 laten we nog even voorbij komen.

De beste coureur

We gaan er niet moeilijk over doen: Hamilton is de absolute nummer één. De cijfers spreken dan ook voor zich. Met maar liefst zes wereldtitels op zijn naam en 83 Grand Prix-zeges is hij bijna onaantastbaar. Bijna, omdat de andere coureur, inderdaad onze eigen Max, hem het vuur aan de schenen legde.

Om het uitzonderlijke talent van Hamilton te illustreren: van de eerste acht Grand prix wedstrijden wist hij er zes te winnen en legde hij twee maal beslag op de tweede plaats. Die titel had hij dus in feite al in zijn binnenzak. Het enige wat hij nog moest doen is zorgen dat hij de concurrentie voor bleef en gewoon elke race uitrijden. Zoals de legendarische coureur en oud-wereldkampioen ooit zei:

To finish first, you first have to finish’.

De slechtste coureur

Met 22 coureurs die in het seizoen hebben deelgenomen, kan er uiteraard maar één de slechtste zijn. Natuurlijk ligt het voor de hand om die prijs uit te reiken aan George Russell. De reden zou eenvoudig zijn: hij eindigde helemaal onderaan. Dat is op zich niet zo wonderlijk, het is al een wonder dat hij in zijn auto durfde te stappen. Toch scoort Romain Grosjean nóg slechter. Hij schaamt zich namelijk niet voor om ten alle tijden zichzelf te blijven en vertelt zonder gene dat hij liever tijd doorbrengt met zijn gezien dan de verplichte rondjes afwerkt op het circuit. Raar maar waar. Nog vreemder is het dat hij met, of liever gezegd, ondanks die instelling, toch een contract verlenging in de wacht heeft gesleept.

Max Verstappen: Best of the rest

Dat Hamilton de beste is, zal duidelijk zijn, maar wie is dan de beste van de rest. Keus genoeg, maar ook hier vallen de meesten af. Charles LeClerc kan het wel vergeten nadat hij was betrapt op her rijden in een wagen met meer dan de toegestane hoeveelheid brandstof. Aan sjoemelaars hebben we immers niks. Albon heeft ook geen recht op die titel, hij kwam halverwege het seizoen Gasly aflossen en heeft niet echt veel indruk gemaakt. Lando Norris is nog te onervaren en dus houden we maar een serieuze kandidaat over: Max Verstappen. Vriend en vijand zijn het erover eens dat hij degene is die het Mercedes en Ferrari moeilijk kan maken. Sterker nog, met enige regelmaat vraagt Hamilton via de boordradio hoeveel voorsprong hij op Verstappen heeft. De Brit wordt dus aardig zenuwachtig van de Hollander. En daar kunnen we best trots op zijn.

Het slechtste circuit: Frankrijk

Een echt sensationele eerste helft van de racekalender was er niet. Is ook niet zo heel gek als je kijkt naar de zegereeks van Hamilton. De krachtsverschillen tussen de topteams waren duidelijk. Mercedes nam de leiding en de rest kan alleen maar hopen op een wonder, of zoals Max Verstappen het verwoorde, bezig zijn met het beperken van de schade. Als je weet dat je niet kunt winnen, dan maar je best doen om tweede te worden. Overigens betekent dat niet dat het altijd aan de auto ligt. De kwaliteit van de circuits is minstens zo belangrijk. Nu hebben alle circuits wel voor- en nadelen. Zo leent het circuit van Melbourne zich veel minder voor spectaculaire inhaalacties en dat geldt ook voor Monaco en Singapore. Toch zijn dat juist de circuits waar Verstappen goed mee uit de voeten kan. Het enige circuit was eigenlijk de nominatie zou moeten krijgen om te verdwijnen is Le Castellet in Frankrijk. Aan dat circuit is bijna alles fout. Een kleine opsomming dus: oneindige uitloopzones, kille tribunes die bovendien veel te ver van de racebaan afliggen. In theorie is de baan perfect om te racen, maar dan wel als oefencircuit. Het enige pluspunt is het weer in Frankrijk, maar dat is dan ook alles.

De teleurstelling bij Ferrari

Was er dan nog iets spannends aan het afgelopen seizoen? Jazeker, al was het maar de strubbelingen van de Italianen. Ferrari deed het op zijn zachts gezegd niet best. Wat Verstappen en Ricciardo in 2018 deden, besloot Ferrari in 2019 te doen: beide coureurs uit de race rijden door een enorme stomme fout. Inhalen is prima, maar als je daar teveel risico bij neemt, is de kans aanwezig dat het fout gaat. Zo gebeurde het dus in Brazilië. Vettel en LeClerc kwamen net iets te dicht bij elkaar met als gevolg dat beide wagens de eindstreep niet haalden. Weg punten, weg seizoen.

Verstappen in 2020 in een Mercedes?

Tot overmaat van ramp had Verstappen al eerder olie op het vuur gegooid door te suggereren dat Ferrari trucjes had toegepast om de brandstoftoevoer te saboteren. Zo kon Ferrari, volgens Verstappen, meer vermogen leveren en dus harder rijden. Of dat klopt zal mogelijk nooit duidelijk worden, opvallend genoeg presteerden de Italianen aanzienlijk slechter na de uitspraken van Max. Komt het nog goed met de Italiaanse renstal? Dat is maar afwachten. De kans is aanwezig dat Hamilton overstapt en mogelijk Vettel vervangt. In dat geval is het de vraag wat Mercedes gaat doen. De kans lijkt klein dat Verstappen dat stoeltje gaat bezetten. Eerlijk is eerlijk, Max is niet het type coureur wat bij Mercedes past. Aan de andere kant valt er veel te zeggen voor de suggestie dat hij in dat geval wel in een absolute topwagen kan rijden en de titel een stuk dichterbij komt.

Watch on YouTube