Afgelopen weekend was het dan eindelijk raak: Max Verstappen wist voor het eerst dit seizoen naar een podiumplek toe te racen. Nadat de Nederlander als een speer uit de herstart vertrok, schampte hij met zijn voorvleugel de F1-wagen van Lance Stroll. Deze botsing zorgde ervoor dat de jonge coureur afscheid moest nemen van een deel van zijn voorvleugel – wat door de lucht vloog en bijna een Ferrari raakte. Maar ook nadat de Virtual Safetycar verdween, wist Verstappen snelle rondetijden te noteren. Het moge duidelijk zijn dat dit wel degelijk invloed had op de aerodynamica van de auto, maar wat kost zo’n voorvleugel nou eigenlijk om te vervangen? En wat betaal je voor andere onderdelen van de F1-wagen? Onze collega’s van Pure Luxe zochten het uit.

Een bericht gedeeld door FORMULA 1® (@f1) op

Voorvleugel – €175.000

Verstappen had gister dus te maken met een kapotte voorvleugel – en dit is dan ook direct de meest voorkomende  schade binnen de F1. Bij de kleinste aanraking kan er al iets afbreken of scheef gaan zitten, zoals we gister bij Max zagen. De voorvleugel is essentieel voor de nodige down-force. Zonder die down-force kan de auto gaan zwabberen en kun je minder goed remmen, bochten minder scherp nemen en minder snelle rondetijden neerzetten. Althans, dat zou je denken. Het is gisteren gebleken dat Verstappen mét kapotte neus alsnog zeer sterke rondetijden wist neer te zetten. Doet je denken over de noodzakelijkheid van al die extra details.

Vloer – €65.000

Wij als onwetenden zullen het nut van de vloer nooit helemaal begrijpen, toch weten we dat de bodemplaat of vloer van een formule-1 auto ontzettend belangrijk is. Deze zorgt namelijk voor de juiste luchtgeleiding en kan – indien beschadigd – enorme vertraging opleveren. Afgelopen weekend zagen we dat Max Verstappen in de derde training naar binnen ging om z’n vloer te laten vervangen. Zo’n vervanging kost dus al gauw een aardig zakcentje.

Versnellingsbak – €850.000

Wanneer je niets geks doet dan hoef je de versnellingsbak van jouw Opel Corsa als het goed is nooit en hooguit na tien jaar een keer te vervangen. Bij de F1 gaat dat toch net even anders, want daar horen we van enkele coureurs gedurende het seizoen dat zij een nieuwe versnellingsbak nodig hebben. Zonder – werkende – versnellingsbak kun je het vergeten. Maar de kosten om deze te vervangen zijn ook niet mis, het team zal voor enkel dit onderdeel namelijk al ruim 8 ton op moeten hoesten. Nu weten we niet wat er gebeurt met de versnellingsbak die ze uit de auto halen, maar met de nodige wissels in een seizoen kunnen we alleen maar verbaasd zijn over de kosten. En dan praten we nu enkel over de versnellingsbak. Om nog maar te zwijgen over het feit dat je voor ’t gemak ook nog 5 plaatsen gridstraf krijgt.

Computersoftware – €83.900

De hedendaagse formule-1 auto’s zijn niet in staat om te presteren zoals ze doen, zonder de sturing van computers en de op maat gemaakte software. Deze zorgt ervoor dat de auto’s optimaal presteren, constant gemonitord worden en bijgesteld kunnen worden waar nodig.

Foto: Instagram RedBullRacing

Stuur – €57.000

Zonder stuur kom je niet ver in een auto. Logischerwijs dus dat het een redelijk belangrijk onderdeel is, maar de stuurtjes in een F1-auto zijn van een heel ander kaliber dan welk ander stuur dan ook. De hoeveelheid elektronica die hierin is verwerkt is van onvoorstelbaar niveau. Als je er bij stilstaat is het dan ook best een heftige actie om als Hamilton zijnde uit woede je stuurtje uit de auto te gooien. Tuurlijk, hij heeft geld genoeg, maar toch. Er vliegt letterlijk bijna 60.000 euro door de lucht.

Monocoque – €1.135.000

In onze ogen het meest belangrijke onderdeel van de Formule-1 auto: de monocoque. Niet vanwege het feit dat deze bepaalt of je een race wint of niet, maar wel vanwege het feit dat deze constructie van carbon te allen tijde het leven van de coureur moet beschermen. De monocoque moet zo sterk zijn dat deze vrijwel altijd heel blijft – ongeacht met welke kracht of welke impact een coureur erin botst.

Motor – €4.000.000

De motor is al enkele seizoenen een doorn in het oog van Redbull en alle fans van het team. Hij presteert ondermaats en op dit gebied hebben Ferrari en Mercedes de zaakjes beter op orde. Er wordt gesproken over een eigen ontwikkelde motor van Aston Martin (in samenwerking met Cosworth), maar dat is nog niet officieel bevestigd. Logisch ook wel, een prijskaartje van 4 miljoen euro is niet iets wat je bij je ochtendkoffie eventjes afspreekt en besluit te gaan doen.

Foto: Instagram RedBullRacing

Remmen – €170.000

Auto’s die zulke hoge snelheden bereiken worden geacht ook weer tijdig stil te staan. Bij het zin van races valt op hoe laat coureurs pas remmen voor een bocht, terwijl ze de grens van ruim 300km/u ruim overschrijden. Het is dus een kwestie van geloven in de kwaliteit van je materiaal, om te weten dat je naar alle waarschijnlijkheid op tijd stil zult staan. Een kleine 2 ton is er nodig om de bolide tijdig af te remmen, zodat je na de bocht weer vol op ’t gas kan.

Achtervleugel – €106.600

De achtervleugel is essentieel voor het bereiken van de gewenste snelheden, zonder daarbij controle te verliezen over je bolide. Indien je binnen 1 seconde afstand van je voorligger komt, mag de vleugel ‘open’ in de DRS-zone en kun je die paar extra kilometers meepakken. Een ingenieus staaltje techniek en niet meer weg te denken van een F1-auto. Ruim 1 ton ben je kwijt voor dit stukje aerodynamica.

Een bericht gedeeld door FORMULA 1® (@f1) op

Uitlaat – €195.100

De uitlaat is misschien minder spectaculair dan je zou denken, maar niets is minder waar. Een kleine 2 ton kost de ‘afvoerpijp’ van een F1-auto. Overigens is dit veel meer dan slechts een uitlaat, het onderdeel wordt ook gebruikt voor het gereguleerd geleiden van hete lucht langs specifieke onderdelen van de auto om zo nog beter te kunnen presteren.

Formule 1 is niet voor iedereen

Al deze onderdelen samen zijn ongeveer zo’n 6,8 miljoen euro waard. Een gigantisch bedrag waarbij we zaken als wielophanging, Hybride-systemen, brandstofsystemen en koeling nog niet eens meerekenen. Sterker nog, dit zijn kosten die enkel een auto realiseren. Om nog maar te zwijgen over de kosten van al het personeel dat zowel in de pitstraat als in de fabrieken werkt.

De kosten die we hierboven genoemd hebben kunnen voor ieder team ietwat verschillen natuurlijk. Bovendien zijn de kosten van vorig seizoen en wordt er binnen de Formule 1 zelden tot nooit over getallen gepraat – behalve als het op rondetijden aankomt.