Het formule 1 seizoen staat voor de deur en het belooft een fantastische te worden. Niet alleen omdat Max Verstappen beter in vorm is dan ooit, maar ook om dat Nederland als decor dient voor één van de Grand Prix van dit jaar. In de aanloop naar de start van het seizoen is vandaag een belangrijke dag: Red Bull presenteert de nieuwe wagen van Max Verstappen.

Livery RB16 van Max Verstappen

Op de Instagram van Red Bull Racing, het team van Max Verstappen, is zojuist een foto geplaatst van de wagen waarmee Max het dit jaar gaat opnemen tegen de andere coureurs. Over de technische specs weten we nog weinig, die zullen gedurende de dag bekend gemaakt worden.

De helm van van Max Verstappen

De vrijgave van de wagen die zowel Max Verstappen als Alexander Albon nieuwe successen moet opleveren is direct voor voor nieuwe geruchten. Zo zou de oude slogan #KeepPushing worden vervangen door #ChargeOn. Diezelfde vermeende nieuwe slogan zagen we al eerder verschijnen in de tweets van Verstappen bij de onthulling van zijn nieuwe helm. Daar is niet heel erg veel aan veranderd ten opzichte van vorig jaar. Een verschil dat we zien is de nieuwe partner, Carnext.com, die op de helm vermeld staat. Max geeft in zijn presentatie aan dat hij de helm niet te veel wilde veranderen. Hij vindt die witte achtergrond juist mooi.

Ik heb voor wat meer wit en goud gekozen, ook op de bovenkant van de helm. De leeuw is het tegenovergestelde van vorig jaar: dit jaar is hij goud met een rode schaduw

Verstappen is tevreden met het resultaat. Volgens hem is de helm, zeker in combinatie met de halo die op de auto zit, een mooi exemplaar voor dit bijzondere Formule 1 seizoen.

Het toverwoord: aerodynamica

Dat Red Bull Racing er alles aan wil doen om nog competitiever de strijd aan te gaan met Mercedes en Ferrari is natuurlijk logisch, maar wat is er nu eigenlijk verandert ten aanzien van de RB15 van 2019? Duidelijk is dat Red Bull in ieder geval vol inzet op het onderdeel aerodynamica.

  • De neus en S-duct

Mocht je zelf al via de livestream hebben meegekeken, dan zal je ongetwijfeld zijn opgevallen dat de neus is voorzien van verschillende luchtgaten. Deze moeten de luchtstroom optimaliseren en zo zorgen voor meer aerodynamica. Voor de liefhebbers: de middelste twee luchtgaten staan in verbinding met de S-duct, de andere twee luchtgaten staan ‘open’ en geleiden de lucht naar onderen.

  • Luchtstroom

Een korte bestudering van de RB16 leert ons dat Red Bull Racing gelooft in het verbeteren van de aerodynamica. Dat begint uiteraard vooraan, dus daar zijn we ook de meeste aanpassingen. Wat dat betreft heeft men geleerd van vorig seizoen toen er nog diverse aanpassingen gedurende het seizoen volgeden. Een dergelijke situatie probeert men nu te voorkomen. Zo zijn juist de miniscule details belangrijk en heeft men net onder de neus, aan de zijkant een grote ‘zwarte cape’ aangebracht. De bedoeling is dat hierdoor de lucht aan zowel de onder- als zijkant goed kan worden begeleid.

  • Aerodynamica

Een ander niet onbelangrijk punt bij de RB16 zijn de sidepods. De vele flapjes en uitsteeksels ogen wat komisch, maar hebben wel degelijk een belangrijke functie. Zij begeleiden de luchtstroom naar achteren waardoor de coureurs nog meer tijdwinst kunnen boeken. De sidepods zijn in vergelijking met 2019, iets ronder geworden. De airbox is ongewijzigd gebleven afgezien van de horizontale vinnen onderaan.

De week van de presentaties

Deze dagen staan één voor één in het teken van het presenteren van het de nieuwe racegear. De teams presenteren de wagens waarmee ze dit jaar het meeste kans denken te maken. Benieuwd naar alle data van de overige teams? Die staan hier voor je op een rijtje.