Bij de Formule 1 draait het bijna altijd om de coureurs. Vaak vergeten we een beetje dat het een teamsport is. Je hebt namelijk tientallen mensen nodig om de auto in topvorm te krijgen. Wat is het salaris van zo’n Formule 1-monteur eigenlijk?

Een F1-monteur heeft verschillende taken

De pit-crew in de F1 bestaat uit heel veel mensen. Bijna iedereen heeft ook een andere functie. Zo heb je mensen die de brandstof in de gaten moeten houden, de banden moeten verwisselen en bijvoorbeeld de kapotte onderdelen moeten vervangen. Dit alles valt onder de veelzijdige baan van een monteur. Deze mensen zijn misschien wel net zo belangrijk als de coureurs zelfs. Maar het salaris van een Formule 1-coureur ligt aanzienlijk hoger dan die van de monteurs.

Formule 1-monteurs maken enorm lange dagen

Als monteur maak je enorm lange dagen. Op de woensdagmiddag komen ze op het circuit aan en maken ze alles klaar voor de aankomende trainingen. Op donderdag testen ze alle systemen en vanaf vrijdag werken ze bijna van zonsopkomst tot zonsondergang. Af en toe slapen ze slechts 4 of 5 uur per nacht, alles om die auto in topconditie te krijgen. In 2011 werd de regel ingevoerd dat monteurs 6 uur lang in de nacht niet op het circuit mochten zijn. Voor die invoering was het nog erger, soms werkten ze wel de hele nacht door. Het salaris van een Formule 1-monteur weerspiegelt eigenlijk niet het harde werk wat ze ervoor moeten leveren.

 

Dit bericht bekijken op Instagram

 

Een bericht gedeeld door Pit Crew F1 (@pitcrewf1)

Het salaris van een Formule 1-monteur

Dagen maken van 20 uur en soms wel langer, en al die tijd zijn ze ook nog eens weg van huis. Het leven van een monteur gaat niet over rozen. Je moet wel heel veel plezier en passie in je werk hebben, wil je dit leven aankunnen. Bovendien is één kleine fout maken genoeg om de volgende dag op straat te staan. Een Formule 1-monteur moet het doen met een salaris tussen de 35.000 en 70.000 euro per jaar. Dat is slechts een schijntje van de ongelofelijke salarissen van de Formule 1-coureurs.