Alhoewel de naam doet vermoeden dat we hier te maken hebben met een veredelde Formule 1 wagen is niks minder waar. De Renault Twizy F1 is namelijk een zogeheten ‘zero-emmission’ wagen.

Renault Twizy F1

Eigenlijk hoef je helemaal niks te weten over de Renault Twizy F1. Ook al is het lastig om je voor te stellen dat het een volwaardige wagen is, wordt het knap lastig om er niet op slag verliefd op te worden. Kortom, zoek je een leuke wagen, dan is dit het wel. Het leukste is wellicht het verhaal achter de wagen en hoe deze is ontstaan.

Bijzondere geschiedenis

Voor een goede weergave van de geschiedenis van de vierwieler moeten we even terug gaan in de de tijd. Naar 2012 om precies te zijn. Renault presenteert in dat jaar de nieuwe serie Z.E, modellen. De letters staan voor ‘zer emission’, kortom, de schoonste wagens ooit. Geen uitstoot en dus de oplossing voor de vervuiling van het milieu door het huidige wagenpark. Klinkt goed, maar voor het zover was is er een lange weg afgelegd. Zo was de Fluence te duur en wilde niemand dat ding dus hebben, de ZOE werd wel een succes, maar de Renault Twizy F1 was toch wel even iets van een ander kaliber. Het ding is spotgoedkoop, compact, wendbaar en doet nog het meest denken aan een overdekte scooter. Niet dat daar iets mis mee is overigens.

Renault Twizy F1

Creatief brein

Nu zijn ze bij Renault altijd wel in voor een creatieve benadering en dus leek het een van de medewerkers van het Franse merk wel een aardige suggestie om de link met de Formule 1 te leggen. Prima idee en zo ontstond de Renault Twizy F1, een bijna onmogelijke vermenging van een Renault Sport Formule 1 met een Dinky Toy. Neem dat overigens letterlijk: dikke bumpers, een sublieme aerodynamica, een lekker brede vleugel en dito banden.

Uit de hand gelopen grap of juist niet?

Het klinkt natuurlijk als een uit de hand gelopen grap, maar dan wel een met een serieuze ondertoon. De elektromotoren leveren normaal gesproken slechts 17 pk, maar eenmaal in de Renault Twizy F1 wordt dat al gauw 97.  Een goed doordacht KERS-systeem zet kinetische energie om in voeding voor de elektromotor. Onvoorstelbaar anno 2021, maar destijds werkte het prima. Renault vond het zelfs nodig om te stellen dat niemand zich hoefde te schamen voor de Renault Twizy F1, het ding zou volgens de Franse autofabrikant net zo snel kunnen accelereren naar 100 km/u als de Renault Megane RS. Uiteraard bleek dat niet te kloppen, maar dat maakte niks uit: een legende was geboren.

Renault Twizy F1

Oakley Design

Nu is dus de grote vraag: waar komt de toevoeging Oakley Design vandaan? Welnu, het Britse bedrijf Oakley kopieerde het concept en paste dat toe op de Twizy. De Renault Twizy F1 is dus een bestaande wagen, alleen niet echt van de hand van Renault. Wij malen er niet om, het ding ziet er leuk uit en is bijzonder exclusief. Er zijn namelijk slechts vijf exemplaren gemaakt.

Veiling

Het groene exemplaar – elke Renault Twizy F1 heeft een eigen kleur –  is onlangs onder de hamer gegaan. Overigens klopt echt alles aan deze wagen: van het interieur tot aan de stoelen. Echt authentiek is de wagen overigens niet, met wat sleutelwerk is de motor iets gepimpt en gaat nu 10 km/u harder. Met een actieradius van 100 kilometer is het de perfecte stadswagen. Voor het gewone woon-werkverkeer is het wellicht wat minder geschikt. De prijs? Voor 27.500 pond haalde de gelukkige kopoer deze Renault Twizy F1 in huis.

Renault Twizy F1