De kans is groot dat je er ooit mee hebt gespeeld: transformers. De wagentjes die konden veranderen in robots. Zo gek wordt het nog net niet, maar als we het concept van Renault mogen geloven, dan is de mogelijkheid van een wagen die zichzelf kan veranderen slechts een kwestie van tijd. De Renault Morphoz kan zichzelf 40 centimeter langer maken, bovendien kun je zelf de capaciteit van de accu gaan bepalen. Of we dit type wagen ooit op de weg zullen zien blijft nog even de vraag.

Renault Morphoz: de toekomst van het autorijden

Als we een ding kunnen leren van de Renault Morphoz, dan is het wel dat ze bij Renault serieus nadenken over de toekomstige mogelijkheden en wensen van het autorijden. Toegegeven, het klinkt futuristische, een wagen die zichzelf 40 centimeter extra lengte kan geven. Handig als de passagiers wat meer ruimte nodig hebben, of wanneer je gewoon wat meer bagageruimte nodig hebt. Het goede nieuws is dat je, als het aan Renault ligt, geen spoedcursus goochelen bij Hans Klok hoeft te volgen. Het verlengen van de wagen gaat gewoon via een app die aan de Morphoz is gekoppeld. In plaats van 4.40 meter is de elektrische wagen opeens 4.8 meter. Nog leuker: de wielbasis groeit ook mee, met 20 centimeter om precies te zien. De grote truc is het nieuwe platform voor elektrische wagen dat is bedacht door Renault, Nissan en Mitsubishi.

Van 136 naar 217 pk

De jongens van Renault hebben het niet alleen bij de lengte gelaten, ook het accupakket heeft een magische behandeling ondergaan. In de standaard uitvoering is het geheel goed voor 40 kWh, voldoende voor een acceptabele actieradius van 400 kilometer. Voor de echte kilometervreter is dat natuurlijk niet toereikend. De oplossing komt in dat geval via een extra accupakket dat je (tijdelijk) kunt laten monteren. Met die 50 kWh extra zou je er volgens Renault 81 pk bij krijgen en een totaal bereik hebben van 700 kilometer. Kun je in ieder geval van Groningen naar Maastricht rijden en weer terug.

Accupakket bepaalt de prijs

Zo’n extra accu klinkt leuk, maar de vraag dringt zich op waarom Renault dan niet gewoon standaard een groter accupakket levert. Het antwoord is simpel. Dan zou een model als Morphoz niet meer verkocht worden. “De prijs van een elektrische auto wordt voor 40% bepaald door de accu”, aldus Bruno Vanel. Hij is de directeur ontwikkeling bij Renault. “Voor de meeste consumenten wordt de Morphoz in dat geval veel te duur.” Overigens kunnen de accu’s van Renault ook gebruikt worden op tal van huishoudelijke apparaten op te laden in de parkeerstand.

Autorijden verandert

Het concept van de Renault Morphoz laat duidelijk zien dat er wordt ingespeeld op de veranderende manier van autorijden. In tegenstelling tot vroeger heeft de huidige generatie autorijders andere behoeften. Het gaat meer om het creëren van rust tijdens de rit. Door tal van beperkende maatregelen en de toegenomen drukte in het verkeer is het veel belangrijker dat het autorijden ontspannen gebeurt. Zo kan de bestuurder van de Morphoz kiezen voor zelf rijden of volledig autonoom en zijn de stoelen uitgerust met een headset met noise cancelling.

Renault

Autorijden via een app

Die nieuwe wensen op het gebied van autorijden zien we ook op een andere manier terug. Zo zien we ook hier, net als in de Espace uit de jaren 80, de draaibare bijrijdersstoel. De stoel kun je kantelen en zo in de juiste positie plaatsen. Dat gaat uiteraard niet tijdens het rijden, maar voor aanvang van de rit. Ook dit gaat via een app. Je kunt de stoel dan langer of korter maken. Ook het interieur kun je verwarmen en zo de sfeer in de wagen bepalen.

download (9) Morphoz_11-500x281

Komt-ie of komt-ie niet?

Hoe leuk en interessant de Renault Morphoz ook is, in deze vorm zal de wagen niet op de weg komen. Die kans is in ieder geval minimaal, het geeft ons echter wel een indruk van de mogelijkheden bij toekomstige modellen. Zo zal Renault in 2022 maar liefst acht nieuwe elektrische wagens in het assortiment opnemen. Dat betekent dat de consument behalve de Zoe, de Kangoo, de Master en de Twingo, nog vier modellen voorgeschoteld krijgt. Details van het Morphoz concept zullen in die nieuwe modellen worden meegenomen.