Cars & Bikes

Dit zijn de prijsverschillen tussen luxe auto’s in Nederland en de rest van Europa

Net als dat een villa meer kost dan een gemiddeld flatappartement, betaal je voor luxe auto’s meer dan voor een Fiat Panda of een Toyota Aygo. Dat is een logisch gegeven. Maar dan iets wat voor de Nederlandse autoliefhebber wellicht wat moeilijker te verkroppen is: de exact zelfde luxe wagen kan over de grens duizenden euro’s goedkoper zijn. Deze bizarre verschillen en waar ze vandaan komen leggen we hieronder haarfijn voor je uit.

BPM: Belasting van personenauto’s en motorrijtuigen.

Wat Nederland onderscheidt van de rest van Europa is een speciaal soort belasting die hier bestaat, de BPM. De BPM wordt bepaald aan de hand van twee verschillende factoren: de cataloguswaarde van de wagen en de co2 die hij uitstoot. Hoe hoger deze twee waarden, hoe meer BPM jij mag betalen. Deze belasting is in de wereld geroepen in een poging minder auto’s op de wegen te krijgen. De vraag is of dit beoogde effect ook daadwerkelijk bestaat.

Wanneer je Nederland en andere Europese landen vergelijkt dan hebben wij hier een redelijk hoge Co2 uitstoot: we rijden bovengemiddeld vaak in relatief oude auto’s. Je zou zeggen dat het verstandig was als Nederlanders hun oude auto zouden inwiselen voor een nieuwer en zuiniger model. Maar, de nieuwe wagens (waaronder de luxe auto’s) die op de markt komen worden belast met de BPM, waardoor ze extra duur worden gemaakt. Zouden mensen hierdoor niet juist langer in hun oude wagentje blijven doorkachelen?

Luxe auto’s

Enfin, de BPM is met de juiste bedoelingen de wereld in geroepen en we kunnen er niet zo veel aan veranderen. Wel is het wellicht handig om te weten hoe het zit met de prijsverschillen van luxe auto’s tussen Nederland en de rest van Europa. Om hier een beetje overzicht in te geven zetten we een paar modellen voor je op een rijtje.

Range Rover Sport SVR

Een dikke bak waar er niet voor niets zo veel van verkocht zijn. Wil jij deze bak in Nederland willen aanschaffen, dan kun je rekenen op een pinbon met het bedrag van zo’n 208.000 euro erop. Eenmaal blij met je wagen scheuren een Italiaan en een Duitser met nét een iets grotere glimlach op hun gezicht voorbij, zij betaalden namelijk respectievelijk 137.000 en 133.000 euro voor een identieke wagen.

Lamborghini Urus

Een rivaal van de vorige wagen: de SUV van Lamborghini. Een super dikke wagen onder de luxe auto’s waar we hier 277.000 euro’s voor aftikken. Onze buren treffen het beter. Als Duitser of Belg betaal je 171.000 euro, dat is een ton minder dan hier. In Italië is het voor de Lamborgini-fan al helemaal een feestje, daar betaal je slechts 168.000 euro.

Audi R8 V10

Dan een model van één van de grootste merken onder de luxe auto’s: Audi. Een Audi R8 V10 kost ons een kleine drie ton, 280.000 om precies te zijn. Een gruwelijke wagen waarmee jij hoe dan ook de show steelt. Toch komt er een beetje smet op de wagen wanneer je hoort dat jij 80.000 euro meer betaalt dan onze zuiderburen in België en Duitsland.

Ford Mustang 5.0

Met het zilveren paard glimmend op je grille rij je als een koning in deze super dikke wagen. In Nederland betaal je 111.000 euro voor deze luxe auto. In België en Duitsland betaal je -niet schrikken- minder dan de helft voor deze vierwieler. Iets wat volledig te verklaren is door het BPM van maar liefst 63.270 euro (dat is meer dan de originele prijs bij de buren). Wat BPM betreft kun je dan beter gaan voor de nieuwste Mustang, die is volledig elektrisch en dus een stúk goedkoper.

Mazda MX-5 1.5 Skyactiv

Begin je een verhuizing naar het zuiden al te overwegen? Dan doen we er nog een schepje bovenop. Voor deze Mazda betalen we hier 32.000 euro, een wat betaalbaarder exemplaar onder de luxe auto’s. Toch is ook hier het verschil met de buren een grote. Daar (in België en Duitsland) betalen ze ongeveer 23.000 euro.

Mercedes-AMG G 63

We sluiten af met nog één dik exemplaar onder de luxe auto’s: de Mercedes-AMG G 63. Bij de Nederlandse dealers kun je een prijs van rond de 230.000 euro verwachten. Om je nog één keer met je neus op de pijnlijke feiten te drukken kijken we wederom naar België en Duitsland. Hier betaal je slechts 156.000 en 159.000 euro voor dit bakbeest.

Grote verschillen zetten je aan het denken

Dat je woonplaats een bizarre invloed heeft op de prijs van je droomwagen is in het lijstje hierboven wel duidelijk geworden. Helaas is hier niet veel aan te veranderen. Importeren uit een buurland kan, maar elimineert niet de kosten van het BPM. Die komen er bij het oversteken van de grens alsnog bovenop.

Het enige wat er op zit is goed uitpluizen waar je exact naar op zoek bent. Zorg dat je duidelijk hebt wat je budget is en dat je weet wat je bereid bent om te betalen voor je droomauto. En wat betreft de zuiderburen zit er niets anders op dan te accepteren dat het verschil bestaat en zij nu eenmaal minder hoeven te betalen voor hun luxe auto’s dan wij.

Bron: MAN-MAN