De Mustang, één van de meest iconische begrippen uit de Ford-lingo. Het allernieuwste Mustang-model breekt met alles wat we tot nu toe zagen binnen deze lijn. Een vijfdeurs SUV die in plaats van met een brullende motor is voorzien van een stekker. De Ford Mustang Mach-E betreedt officieel het speelveld van de elektrische auto’s.

Ford Mustang Mach-E

De Mustang-modellen gooien hoge ogen sinds 1964. Het heeft dan ook iets dappers dat Ford het aandurft om zo radicaal te breken met alles wat men gewend is van de Mustang. Een risico dat zomaar eens heel goed kan gaan uitpakken voor de autofabrikant. De volledig elektrische Ford Mustang Mach-E draagt een paar kenmerken die ons geruststellen dat niet al het vertrouwde aan de wagen verloren is gegaan. Zoals we van de Mustang gewend zijn draagt hij geen blauwe ovaaltjes met het Ford logo: enkel Mustang-badges. Ook de koplampen en de lijn van de motorkap komen bekend voor. Deze zijn hetzelfde als bij de iconische Ford. Ook de driedelige achterlichten zijn oude bekenden en als je de flank van de wagen onder loep neemt komt de Fastback-lijn van de sportcoupé uit je geheugen  voorgereden. Kortom, het lijkt hier ondanks alle aanpassingen te gaan om een spectaculaire Mustang waarvoor je maar beter een goede autoverzekering kunt afsluiten.

Ford Mustang Mach-E

Volledig elektrisch de weg op

Oké, voor alle conservatievelingen onder ons genoeg over wat er behouden is, tijd voor wat deze wagen zo vernieuwend maakt. Bovenaan de lijst staat natuurlijk het feit dat de brullende motor plaats heeft gemaakt voor een stekker: de Ford Mustang Mach-E is volledig elektrisch. Het nieuwe model wordt leverbaar met verschillende aandrijflijnen. Het ‘standard range’- accupakket voorziet je van 75,5 kWh en de ‘extended range’-variant van 98,8 kWh. Daarnaast geeft Ford je de keuze tussen achterwiel- of vierwielaandrijving. Genoeg ruimte voor eigen invulling dus. Waar Ford vooral mee scoort is de indrukwekkende actieradius. Volledig opgeladen cruise jij gemakkelijk 600 km in je nieuwe Mustang.

Ford Mustang Mach-E

Elektrische paardenkracht onder de kap

Dat de motor misschien niet brullend aanslaat hoeft natuurlijk niet te betekenen dat het een slappe bak is. Wanneer je gaat voor het grote accupakket, inclusief vierwielaandrijving, dan heb je 337 pk aan stekkerpaarden onder je motorkap schuilen. Echt leuk wordt het wanneer je voor de Mustang GT gaat. Die biedt 465 pk en 830 Nm. Dankzij tractie op alle wielen knalt deze van 0-100 in maar 5 seconden. Tanken is misschien niet meer nodig, opladen uiteraard nog wel. Gelukkig zorgt Ford ervoor dat dit niet teveel tijd in beslag neemt. Heb je haast? Dan laadt de Ford Mustang Mach-E binnen 10 minuten 93 kilometer extra range bij. Heb je wat meer tijd? Dan laadt hij in 38 minuten van 10 naar 80 procent.

FORD_MUSTANG_MACH-E_INTERIOR_1 FORD_MUSTANG_MACH-E_INTERIOR_2 FORD_MUSTANG_MACH-E_DETAILS_5

Is het een echte Mustang?

De Ford Mustang Mach-E komt met drie rijmodi: Whisper, Engage en Unbribled. Enerzijds handige features, anderzijds geinige termen met een verborgen knipoog. Wat handig is, is dat de besturing zich aan de rijmodus aanpast. De knipoog zit hem in het feit dat het ‘geluid’ en de verlichting zich ook per modus aanpassen. Compleet onnodig, maar wel leuk. Ook op het gebied van interieur is het nieuwe model geheel veranderd. Van binnen is de Mach-E vooral samen te vatten als: ruim. Met een kofferbak van 402 liter en ruimte zitplekken voor vijf personen is het een flinke bak waar we het over hebben. De vraag is dan ook: gaat het hier nog wel om een echte Mustang? Wat betreft design en concept is het niet direct een feest der herkenning. Maar voor een volledig antwoord op die vraag zul je er eerst in moeten hebben gereden. De wagen gaat komende zomer in productie en zal in het derde kwartaal van 2020 in de showrooms verschijnen. En om af te sluiten met een laatste kers op deze taart kunnen we melden dat de Ford Mustang Mach-E voor 48.425 euro te krijgen zal zijn. Een hele scherpe prijs voor deze elektrische SUV.