Cars & Bikes

Het schokkende prijsverschil van auto’s in Nederland vs de rest van Europa

Prijsverschillen auto's

Het is algemeen bekend dat de prijzen van auto’s in Nederland een stuk duurder zijn dan in de rest van Europa. Dit komt door allerlei redenen waarvan de inmenging van de overheid de grootste is. In dit artikel lichten we toe wat de redenen zijn van het prijsverschil van auto’s in Nederland vs de rest van Europa. Daarbij laten we een aantal voorbeelden zien van de meest extreme gevallen. Zet je maar alvast schrap.

Prijsverschil van auto’s

Wij Nederlanders moeten als enige land in Europa BPM betalen. Die BPM wordt berekend over de cataloguswaarde en de uitstoot van de auto. Hoe hoger die zijn, hoe meer BPM je betaalt. Dit zorgt ervoor dat je dikwijls een ton meer moet betalen voor een auto die net wat groter, duurder en/of sneller is. Door die hoge BPM is het wagenpark in ons kikkerlandje erg verouderd en heerst de tweedehandsmarkt in tegenstelling tot de handel in nieuwe zuinigere modellen die telkens hun opwachting maken. Hierdoor stoten wij nog steeds veel CO2 uit. De stijging van de BPM op benzine- en dieselauto’s is met 56 en 83 procent gestegen, in vergelijking met 2012. Dat is pijnlijk voor het prijsverschil van auto’s, vergeleken met de rest van Europa.

1. Ford Mustang GT

Om maar meteen met de deur in huis te vallen: we moeten het even hebben over het ergste geval. De Ford Mustang GT is een auto die geliefd is om zijn ronkende 5.0 liter V8 motor. Wat de auto nog aantrekkelijker maakt is zijn prijs, die doorgaans relatief goedkoop is, maar niet in Nederland natuurlijk. In Nederland moet je 111.005 euro neerleggen voor een Ford Mustang GT. Bij onze zuiderburen reken je slechts 46.850 euro af. In ons land is de Mustang GT dus afgerond 2,4 keer zo duur vergeleken met België. Dit doet ons hartje pijn.

2. Mazda MX-5

De Mazda MX-5 staat in schril contrast met de Ford Mustang GT. Waar de Mustang een groot, zwaar en krachtig monster van een auto is, heeft de Mazda MX-5 een wat subtieler karakter. Hij is te verkrijgen als een 1.5 liter of 2.0 liter atmosferische benzinemotor met hoogstens 184 pk (tot een jaar geleden slechts maximaal 158 pk). Ondanks zijn lage vermogen is het de best verkochte sportauto ter wereld. Ook niet gek met zijn subtiele prijskaartje. Althans, in het buitenland. In Nederland kost het ding 32.000 euro, terwijl hij in België en Duitsland slechts 23.000 euro kost. Met die Nederlandse prijs valt het aantrekkelijke van de Mazda MX-5 een beetje weg.

3. Nissan GT-R

We weten allemaal dat de Nissan GT-R een sportauto is en dus meer verbruikt dan de gemiddelde auto. Al valt de vervuiling in vergelijking met andere sportauto’s nog mee. De Nissan GT-R heeft ‘slechts’ een 3.8 liter V6, die ook nog eens voorzien is van turbo’s. Het primaire doel van die turbo’s is natuurlijk vermogen in tegenstelling tot zuinigheid. Toch zou je niet verwachten dat je een fortuin extra moet betalen. Jammer genoeg moet je voor deze auto ongeveer 70.000 euro extra betalen, vergeleken met de meeste Europese landen als België en Duitsland. Je betaalt in Nederland zo’n 196.600 euro voor deze snelheidsduivel.

4. Jeep Grand Cherokee Trackhawk

De Hellcat van Dodge is een auto die bekend staat om zijn vermogen en natuurlijk zijn belachelijk onzuinige motor. De motor uit die muscle car is overgeplaatst naar deze terreinwagen van Jeep. We hebben dus te maken met maar liefst 6.2 liter aan cilinderinhoud, verspreid over 8 cilinders. Dat is niet alles: er zit ook nog een onzuinige supercharger op, die tilt het vermogen naar 717 pk. Aangezien het prijsverschil van de auto’s hierboven enorm zijn kunnen we het ergste verwachten. En inderdaad: de auto kost in België 123.400 euro, in Frankrijk 120.000 euro en in Nederland 238.710 euro. Hij is net niet twee keer zo duur als in Frankrijk, dat valt dan weer mee laten we maar zeggen.

5. Lamborghini Urus

Oké dan, we hebben hier te maken met een Lamborghini en een SUV, dat kan qua prijs alleen maar fout gaan. In Nederland dan tenminste: hier kost hij maar liefst 277.135 euro. In Duitsland en België kost hij 171.000 euro en in Italië slechts 168.852 euro. Misschien dat de Italianen van Lamborghini hun eigen land voortrekken? Wie weet.