Op de Tesla Roadster zullen we nog even moeten wachten, maar duidelijk is wel dat de elektrische auto bezig is aan een onstuitbare opmars. Maar liefst negen procent van alle auto’s die in de eerste negen maanden werden verkocht, was elektrisch. Dat wil niet zeggen dat elke wagen op batterijen het geweldig deed, maar we kunnen wel een interessante top tien samenstellen.

De tien best verkopende elektrische wagens

De populariteit van de elektrische auto wordt duidelijk als we het aantal verkochte wagens erbij pakken: 30.000. Het betreft dan volledig elektrische wagens, hybride wagens zijn hier niet in opgenomen. Dat Tesla de lijst aanvoert zal geen verbazing wekken: met 13.587 verkochte wagens staat het merk van Elon Musk ver bovenaan, maar de concurrentie heeft niet stil gezeten:

1.  Tesla Model 3 – 13.587 registraties (45,6% marktaandeel)

2.  Hyundai Kona Electric – 3.622 registraties (12,1% marktaandeel)

3.  Kia e-Niro – 2.503 registraties (8,4% marktaandeel)

4.  Volkswagen e-Golf – 2.211 registraties (7,4% marktaandeel)

5. Nissan Leaf – 2.025 registraties (6,8% marktaandeel)

6. BMW i3 – 1.639 registraties (5,5% marktaandeel)

7. Renault Zoe – 1.059 registraties (3,6% marktaandeel)

8. Hyundai Ioniq – 1.166 registraties (2,7% marktaandeel)

9. Audi e-tron – 706 registraties (2,4% marktaandeel)

10. Opel Ampera-e – 383 registraties (1,3% marktaandeel)

Mercedes EQC

Opvallend genoeg zien we drie nieuwe binnenkomers in de lijst. Dan bedoelen we dus ook echt nieuwe elektrische wagens. Het gaat hier om de Tesla Model 3, De Kia e-Niro en de Audi e-tron. Een bijzondere vermelding is er ook voor de Mercedes EQC. Met slechts 29 verkochte exemplaren haalde dat model de top tien niet. Maar dat betekent niet dat het een slecht functionerende wagen is, integendeel. Het model wordt slechts mondjesmaat geproduceerd en dus is de beschikbaarheid minimaal.

elektrische auto

Dealers

Naast het eerder genoemde Mercedes model, missen we ook de Tesla modellen S en X, vorig jaar nog goed voor een respectievelijk eerste en derde plaats. De sterke daling van de verkoop van die twee modellen is daar schuldig aan. De daling van de verkoop van die modellen was het gevolg van een verzadiging van de markt. Ook andere modellen zoals de Leaf, Ioniq en Ampera-e deden het aanmerkelijk slechter waardoor ook zij de top tien niet haalden. De reden: deze modellen deden het in 2018 al behoorlijk goed en dus waren zij minder aantrekkelijk waardoor de voorkeur uitging naar meer recente exemplaren.