Er is natuurlijk niets lekkerder dan koekjes, chocola, patat (of friet), pizza of hamburgers te eten, maar het grote nadeel eraan is dat het bijzonder ongezond is. Wie op de gezonde tour wil, kan dit maar beter volledig uit zijn leven bannen. Of toch niet? Helemaal niet snacken blijkt namelijk een stuk ongezonder te zijn dan af en toe zo’n lekkere ongezonde snack naar binnen werken. Lees hier waarom af en toe ongezond snacken, best gezond kan zijn.

Effecten van niet snacken

Niet ongezond snacken, kan juist niet gezond zijn. Van junkfood en lekkernijen weten we over het algemeen dat ze niet super goed voor je zijn. Ze zitten boordevol calorieën en zijn niet bepaald rijk aan voedingsstoffen. Het zou dus beter zijn om alle snacks achterwege te laten in je voedingspatroon. Toch heeft dit een groot obstakel. Als je iets voor jezelf verbiedt, ga je er alleen nog maar meer naar verlangen. Dit gegeven gecombineerd met een ‘trigger’-voedingsmiddel kan ervoor zorgen dat je een vreetbui krijgt van ongezonde snacks en dat zou je zo in het rijtje van veelgemaakte fouten bij het afvallen kunnen scharen.

Af en toe een snack kan geen kwaad

Soms moet je dus best kunnen genieten van een snack, zolang je het maar met mate doet. Plan voor jezelf een avond in (als je bijvoorbeeld met je vrienden bent) en maak er dan ook echt iets gezelligs van, zodat je geniet van je snack. Dit zou er voor kunnen zorgen dat je ‘cravings’ minder worden op andere dagen als je wél echt gezond wilt doen. Daarmee helpt ongezond snacken juist om gezond te zijn.

gezond ongezond snacken

Tips & tricks om op een gezond ongezond te snacken

Om de juiste balans te vinden hebben wij een aantal tips en tricks voor je op een rijtje gezet waardoor je gezond ongezond kunt snacken:

Tip 1: Als je eenmaal weet van een bepaald voedingsmiddel dat je niet kunt stoppen, kijk dan naar vergelijkbare voedingsmiddelen die gezonder zijn die daar in de buurt komen.

Tip 2: Zorg dat je genoeg eet op een dag, dat voorkomt uiteindelijk vreetbuien.

Tip 3:Probeer er voor te zorgen dat als je bijvoorbeeld een chipje eet, je dat in een bakje doet en de zak weglegt, zodat je eigenlijk niet meer kun eten dan wat in het bakje zit.

Tip 4: Ben je in gezelschap of heb je een partner? Vraag dan of die persoon een soort ‘scheidsrechter’ wilt spelen, zodat je iemand hebt die let op wat jij eet.

Conclusie

De conclusie die we hieruit kunnen trekken is dat je soms best eens mag snacken, zolang je het maar met mate doet. Dit kan ervoor zorgen dat je minder snel een trigger hebt om bijvoorbeeld de hele zak chips in een keer leeg te eten. Want af en toe een chipje is beter dan een enkele keer je cravings niet de baas zijn en een hele zak leeg te eten.