Steeds meer mensen nemen magnesium, voor het slapen gaan of voordat ze gaan sporten. Vaak weten ze niet wat het precies is en wat het met je lichaam doet. Dit gaan wij je haarfijn uitleggen.

Wat is magnesium?

Magnesium is een mineraal en valt onder de categorie minerale zouten. Het zorgt ervoor dat er allerlei processen in je lichaam goed verlopen, zoals de vorming van je spieren en botten. Je lichaam maakt de stof zelf niet aan, daarom is het erg belangrijk om genoeg van de stof binnen te krijgen door voedsel. Magnesium kun je ook als supplement innemen, dit is handig wanneer je niet aan je dagelijkse behoefte komt. Magnesium zit vooral in graanproducten, noten en melkproducten.

Waar is magnesium goed voor?

  • Botten: Samen met calcium zorgt magnesium voor sterke botten en tanden. Een zwaar tekort aan magnesium kan zorgen voor snellere botbreuken.
  • Spieren: De stof helpt bij het normaal functioneren van je spieren en je zenuwstelsel. Het zorgt voor ontspannen spieren. Ook hier kan calcium helpen met het versterken van je spieren. Calcium zorgt voor het oprekken van je spieren, wanneer je beide voedingsmiddelen inneemt vindt er dus een wisselwerking plaats.
  • Vermoeidheid: Magnesium draagt bij aan een goede geestelijke balans. Het helpt de energie uit voedingsmiddelen te halen waardoor je minder snel vermoeid raakt.
  • Geheugen: Het ondersteund je geheugen, zowel op korte als op lange termijn. Ook helpt het je beter concentreren.

Hoeveel heb je nodig?

Gevarieerd eten is ‘the key’, wanneer je genoeg van alle schijven van de schijf van 5 eet, weet je zeker dat je genoeg binnenkrijgt. Wil je nou wat extra bovenop de aanbevolen hoeveelheid? Schaf dan voedingssupplementen of vitaminepillen aan. Het is verstandig om die voor het sporten, voor het slapen of na het wakker worden in te nemen. Houdt in je achterhoofd, hoe meer je sport, hoe meer je hiervan nodig hebt.