Als je al eens eerder verzeild bent geraakt in een discussie over elektrische auto’s, dan is er één punt wat altijd terugkeert: de levensduur. Ondanks de talloze voordelen van de elektrische auto blijft de gangbare gedachte dat de accu geen lang leven heeft. Op zich niet zo heel vreemd, de accu van je smartphone begint al vaak binnen een jaar gebreken te vertonen, dus waarom zo dat bij een elektrische auto opeens anders zijn?

Accu heeft geen oneindig leven

Dat een accu, en dus ook de accu van een elektrische of hybride wagen geen eeuwig leven heeft zal duidelijk zijn. Alles wat aan slijtage onderhevig is, zal op een gegeven moment qua prestaties achteruit gaan. Nu de elektrische auto al een paar jaar in gebruik is, kunnen we langzaam de balans opmaken. Om een goed beeld te krijgen, kunnen we dankbaar gebruik maken van de data van Geotab. Dat bedrijf analyseerde de gegevens van zo’n 6000 elektrische wagens en dus hebben we een mooi representatief overzicht van de prestaties per automerk.

SOH: State Of Health

De prestatiewaarde van de accu, oftewel de conditie ervan, wordt uitgedrukt in ‘State of Health, ook afgekort tot SOH. Om die waarde te bepalen kijkt men naar het aantal kWh wat de batterij na een paar jaar nog levert. Die SOH-waarde is onderhevig aan nogal wat invloeden. Denk bijvoorbeeld aan de leeftijd van de batterij, de temperaturen waaraan de batterij is blootgesteld, het aantal keren dat de batterij is opgeladen enzovoort.

Levensduur

De conclusie van Geotab is vrij logisch: na verloop van tijd neemt de prestatie van de batterij af. Dat is bij elke batterij het geval en ook die van de elektrische auto is geen uitzondering. Opvallend genoeg is de slijtage wel minimaal. Sterker nog, je zou er zelfs rekening mee moeten houden dat de carrosserie van de elektrische wagen eerder naar de schroothoop wordt afgevoerd dan de accu. Gemiddeld genomen is de afname que prestaties zo’n 2.3 procent per jaar. Om dat te vertalen naar een praktijksituatie: een elektrische wagen met een actieradius van 240 kilometer, levert na vijf jaar zo’n 27 kilometer in. Dat valt dus best mee. Nu moeten we er wel bij vermelden dat de slijtage in het begin sneller gaat. Maar over de gehele periode verlies je zo’n 2.3 procent op je actieradius.

Omslagpunt

Wat voor batterijen geldt, gaat ook op voor de accu van de elektrische wagen; ook die kennen een bepaald omslagpunt, het punt waarop de slijtage sneller gaat. Opvallend genoeg zijn er wel grote verschillen tussen de verschillende merken. Een Nissan Leaf uit 2015 levert bijvoorbeeld 4.2 procent in op de prestaties per jaar terwijl de Tesla Model S een afname van slechts 2.3 procent op jaarbasis laat zien. Mocht de kwaliteit van de accu voor jou van doorslaggevende betekenis zijn voor je een wagen gaat aanschaffen, raadpleeg dan het volledige overzicht met behulp van de EV Battery Degradation Comparison Tool.