Leg raises, het is een term die je af en toe voorbij hoort komen in de sportschool of in filmpjes waar het over trainen gaat. Een oefening, toch? Maar wat heb je eraan om met je benen te gooien? Nou, heel veel. Bij veel trainingen, vaak ook outdoor, zijn leg raises oefeningen die er echt bij horen en veel kunnen toevoegen aan je progressie.

Wat doe je bij leg raises?

De oefening van de leg raises bestaat uit twee onderdelen: het optillen van je benen en het laten zakken. Beiden zijn ze even belangrijk, dus zorg dat je daaraan denkt. Je gaat op je rug liggen, als beginneling met je handen onder de bovenste helft van je billen. Houd je schouders maar een heel klein stukje van de grond en til je gestrekte benen omhoog. Zorg dat ze in een hoek van 90 graden recht omhoog wijzen en laat ze langzaam weer zakken. Het is dus letterlijk het optillen van je benen.

Bij leg raises zijn twee dingen heel belangrijk: het gestrekt houden van je benen en zorgen dat ze de grond niet meer aanraken. Als je voeten de grond aantikken, verlies je de druk op je spieren. Houd ze daarom altijd boven de grond. Je benen moeten gestrekt blijven zodat je de oefening niet te makkelijk gaat maken voor jezelf. Beetje variatie? Dan kun je ook schuine leg raises doen.

Welke spieren train je met leg raises?

Het bewegende deel tijdens leg raises zijn dan wel je benen, maar die train je er niet mee. Het is een oefening bedoeld voor je buikspieren en de core. Daarom is het belangrijk om je benen gestrekt te houden, zodat je de meeste druk op je buikspieren houdt. Voor de buikspieren is dit een ijzersterke oefening met lichaamsgewicht. Door je core hiermee te trainen draagt het niet alleen bij aan jouw sixpack, maar train je ook de onderliggende buikspieren. Dus, die spieren die je niet gelijk ziet, maar wel heel belangrijk zijn voor je balans en coördinatie.

Ben je dus bezig met een rondje buikspieroefeningen, verwerk dan de leg raises er absoluut in. Lekker voor de core en hij draagt bij aan de snelle weg naar de sixpack.