Cars & Bikes

Lamborghini en Bentley pakken recordwinst per auto: winstmarges flink gestegen

winst lamborghini bentley

Ondanks een kleine stijging in het aantal verkochte auto's, pakken automerken Lamborghini en Bentley een recordwinst per auto. De winstmarges liegen er namelijk niet om.

Focus op vergroten winst per auto

Luxe autoproducenten, zoals Lamborghini en Bentley, hebben hun winstcijfers zien stijgen ondanks een heel kleine toename in de verkoop. Dit komt doordat Lamborghini en Bentley zich richten op het vergroten van de winst per auto in plaats van het aantal verkochte auto’s per jaar. Dit betekent dat ze zich meer richten op het creëren van exclusieve auto’s met een hoge mate van personalisatie en opties. Hierdoor kunnen ze hogere prijzen vragen. Door zich te concentreren op de kwaliteit van de afwerking en materialen, en het beperken van de oplage, kunnen deze merken hun exclusiviteit en waarde voor de klant vergroten.

Platform- en technologie delen is gemeengoed in de lagere segmenten om productiekosten te verlagen

Een andere manier waarop luxe automerken hun winstcijfers verbeteren, is door platform- en technologie te delen in de lagere ‘segmenten’. Hierdoor kunnen ze productiekosten verlagen en zich concentreren op de afwerking en personalisatie van hun modellen. Dit zorgt ervoor dat de merken hun exclusiviteit en waarde voor de klant kunnen behouden, terwijl ze toch winstgevend blijven. In de toekomst zullen we waarschijnlijk steeds meer van deze samenwerkingen zien tussen luxe automerken en hun meer betaalbare tegenhangers, om de kosten te verlagen en de winstmarges te vergroten.

Winstmarge per auto aanzienlijk gestegen

In een wereld waarin massaproductie en standaardisatie de norm lijken te zijn geworden, laten Lamborghini en Bentley zien dat exclusiviteit en personalisatie nog altijd waardevol zijn. Door te focussen op winst per auto en de waarde voor de klant te vergroten, hebben merken als Lamborghini en Bentley hun winstmarges weten te verhogen. Zo berekende Autovisie dat Bentley vorig jaar per auto zo’n 46.000 euro winst pakte. Dat is ruim 20.000 euro meer dan in 2021.

Het Italiaanse automerk Lamborghini doet daar nog een schepje bovenop. De Italianen verdienden volgens Autovisie namelijk 66.500 euro per auto. Dat is een stijging van 20.000 euro ten opzichte van het jaar ervoor.

Dromen van luxe auto’s

En hoewel deze auto’s misschien niet voor iedereen zijn weggelegd, blijft het een feit dat het bezitten van een luxe auto nog altijd een droom is voor velen. Want laten we eerlijk zijn, wie wil er nu geen exclusieve auto met alle denkbare opties en personalisatie? Met andere woorden, luxe auto’s zijn niet alleen een symbool van status en rijkdom, maar ook voor plezier. En daar plukken autofabrikanten als Bentley en Lamborghini de vruchten van.