Wanneer jij gezegend bent met een goed stel gespierde kuiten, dan heb je ongelofelijk veel geluk gehad bij het uitdelen. Grote kans dat de meeste van ons namelijk eeuwig met die latjes blijven zitten. Hoeveel we ze ook trainen het maakt nauwelijks verschil. Jij vraagt je waarschijnlijk al jaren af hoe het komt dat deze kuiten niet groeien, je skipped immers nooit legday.

Kleine kuiten

Indien je niet meermaals per week je kuiten traint zul je nooit verschil gaan zien. Kuiten zijn namelijk een van de meest eigenwijze spieren die het menselijk lichaam bezit. Mocht je je er toch aan willen wagen dan kunnen we je twee oefeningen adviseren: calf raises en calf presses, beide op de leg press machine.

Amerikaanse onderzoekers hebben geconcludeerd dat zelfs dit soort oefeningen vaak ineffectief blijken te zijn. Tijdens hun research lieten zij sporters gedurende acht weken verschillende kuitoefeningen doen. Deelnemers aan dit onderzoek moesten hun kleine kuiten trainen op hun maximale kunnen en tussen de 9 en 13 reps doen.

Het opvallende was, dat na acht weken iedereen sterker was geworden, maar dit niet zichtbaar te zien was. Zelfs via Hi-Tech scans was er – tot verbazing van de onderzoekers –  amper verschil te zien in spiertoename.

Mocht het trainen weinig tot geen resultaat opleveren, dan weet je nu in ieder geval hoe dat komt. Die kleine kuiten zou je dus bijna genetisch kunnen noemen. Je moet je hier echter vooral niet door laten demotiveren, want de ene kuit is de ander niet. Als je ze niet de tijd, aandacht en rust geeft die ze verdienen, zul je nooit weten wat werkt of niet!