Na de Japanse Yamaha MT-10 werd het eens tijd om een naked bike van een fabrikant dichterbij bij huis te testen.

Triumph

Met al heel wat jaartjes ervaring is Triumph het grootste Engelse motormerk met een groot scala aan motoren. Denk hierbij aan moderne klassiekers, Adventure bikes bobbers en dus ook roadsters, oftewel naked bikes.

Die laatste was aan de beurt en niet zo maar een. De Speed Triple RS, de sterkste naked bike uit het portfolio.

Motor

Om maar gelijk te beginnen met de kern, het blok. De 1050 cc drie cilinder is een o zo lekkere combi van rauw maar toch verfijnd. De 150 pk en 117 Nm die het blok genereert komt heerlijk lineair vrij, iets wat de motor erg voorspelbaar maakt. Toch voel je de power en rauwheid.

De versnellingen zijn wat korter wat ervoor zorgt (mits je de elektronica uitzet) dat je het voorwiel lachend de lucht in gooit. Dit alles met een heerlijk drie cilinder geluid dat nog eens versterkt wordt door het titanium Airows uitlaatsysteem die de RS variant mag dragen.

Looks

De Speed Triple blijft trouw aan het design van zijn voorgangers. Met een prachtig gebogen frame is dit iets wat zeker de aandacht trekt, van de zijkant heeft de Speed Triple RS zelfs iets van een buitenaards design wat bij de RS vergezeld wordt door een aantal mooie carbon fiber elementen.

Bekijk je hem van de voorkant heeft de neus eerder iets weg van een insect, het enige design puntje die we vanaf de zijkant niet helemaal voelen. Dit wordt wel weer gecompenseerd aan de achterzijde met een prachtige enkelzijdige ophanging en achterwiel.

What else?

Het grote 5 inch TFT kleurenscherm dat overigens prachtig beeld afgeeft is je command center voor alle data en elektronica die de Triumph Speed Triple draagt. Denk hierbij aan (bochten) ABS, traction control en cruise control.

Verschillende rij modi passen de mappings naar wens aan waarbij je kunt kiezen uit track, road, sport, rain en rider. Die laatste is je individuele profiel die je naar wens kunt instellen. Tevens zijn voor het TFT scherm zes! verschillende lay outs te kiezen die de informatie net even wat anders weergeven.

Handling en comfort

De zithouding is top en voelt natuurlijk aan. Over windbescherming kunnen we vrij weinig zeggen, die is er namelijk niet. Dat maakt lange snelwegritten zeker voor de sportieve rijder wat minder comfortabel. Enfin, logisch bij een naked bike!

De Triump Speed Triple RS is ondanks de verstelbare Ohlïns niet de meest comfortabel af geveerde fiets. Maar hier krijg je wel iets voor terug. Wanneer het wat harder gaat merk je dat deze fiets gebouwd is om lekker heen en weer te smijten, met vertrouwen en precisie! Dat is iets waar Speed Triple RS maar al te goed in is.

De hooligan uithangen terwijl je controle houdt. Met deze rij stijl werkt de quick shifter en blipper dan ook het best en super smooth, gaat het wat langzamer? Dan doet hij af en toe toch niet helemaal wat je wilt en is hij aan de ruwe kant.

Conclusie!

De Speed Triple RS is een heerlijke naked bike voor het gooi en smijtwerk. Door het totaalpakket aan elektronica is hij helemaal van deze tijd. Het blok is een meesterwerk en heeft een heerlijke opbouw. Ben je in een hooligan bui? Dan is dit de perfecte relschopper.

Voor de RS betaal je wel een duit extra, maar daar krijg je ook heel wat voor terug. De Ohlïns, extra rij modi en het titanium Airows uitlaatsysteem zijn een heerlijke toevoeging voor deze fiets. En tja, dit totaalpakket zorgt er gewoon voor dat je met de 150 pk onder je kont rete snel kan gaan!

Wat moet je hiervoor nu in totaal aftikken? 18.600,- euro, 2.300 euro meer dan de Speed Triple S die je dus voor 16.300,- kan oppikken. Wil je nog net even wat meer technische info? Check dan de website van Triumph.