Cars & Bikes

Gewoonvoorhem test: de Mercedes-AMG CLA 35 4MATIC Coupé

CLA 35 AMG

We posten regelmatig iets over Mercedessen, toch hadden we er nog niet eerder een getest. Nu was het dan toch tijd om de ‘AMG’ ontgroening te ervaren.

Mercedes AMG

De Mercedes-AMG CLA 35 4MATIC Coupé is gepositioneerd als het instap model van de AMG-reeks. Zoals Mercedes zelf de CLA 35 AMG omschrijft: ‘Sportief, stijlvol, intelligent en dynamisch’. Hij deelt veel technologie met de A35 AMG maar heeft een gedurfder design, een design dat er direct uitspringt.

Looks van de CLA 35 AMG

De CLA 35 AMG kenmerkt zich door de mooie lijnen die in de AMG uitvoering nog net even aggressiever gemaakt zijn. Hierbij maakt de ondertussen iconische AMG uitvoering lakkleur ‘designo mountaingrijs magno’ in combinatie met de zwarte 19″ multispaaks velgen dit feestje compleet. Een feestje dat doorgaat in het interieur, waar een combinatie van design, technologie en sportiviteit samenkomen. Hierbij is veel LED-verlichting aanwezig die naar wens aan te passen is, je kan het zo gek maken als je zelf wilt.

Niet alleen de looks zitten goed in het interieur, alle tech dus ook, Zo beschikt de CLA 35 AMG over een groot palet vol goodies die erg goed en intuïtief werken. Zo zijn wij normaliter geen fan van voice control, maar dit werkt in hier top. Een kleine ‘Hey Mercedes – breng me naar ….’ werkt dan ook uitermate handig. Iets waarmee je bijna alles in de auto wel kan aanpassen van de airco tot aan muziek. Er zijn dan ook veel bedieningsmogelijkheden waarbij er een duidelijke scheiding gemaakt wordt tussen het linker- en rechter scherm.

Whats under the hood?

Als AMG telg voelt de 2 liter 4 cilinder wel wat aan de kleine kant. De onmiskenbare en nekdraaiende V8 roffels waar iedereen bij AMG zo gek op is zijn hier dan ook niet te vinden. Toch weet het blok aardig wat vermogen te creëren; 306 pk en 400 Nm koppel. Dit zorgt voor 0-100 tijden van 4,9 seconden en een topsnelheid van 250 km/u.

Hoe rijdt het?

De eerste meters in de CLA 35 AMG voelden erg stug aan, het AMG DNA is gelijk voelbaar. Niet gek, want een zacht onderstel met dynamisch rijden gaan uiteraard niet samen. Daarbij heeft Mercedes het carrosserie extra versterkt voor een hogere torsiestijfheid. Wat wel opvalt is dat in de comfort rij-modi op gladder wegdek alle oneffenheden eruit gestreken worden en de CLA 35 AMG juist weer erg comfortabel aanvoelt. Het stugge zorgt voor scherpe stuurkarakteristieken, eigenschappen die bij het sportievere rijden een lach op je gezicht zetten. Dit wordt verder ondersteund door de sportief aanvoelende versnellingsbak: de AMG SPEEDSHIFT DCT 7G-transmissie met dubbele koppeling. Zeker in de sportievere rij-modi krijg je bij de schakelmomenten een extra klap in de rug. Één die overigens ook erg fijn en soepel schakelt bij de comfortabele stand.

Om op die rij-modi terug te komen, de CLA 35 AMG heeft er vijf: Slippery, Comfort, Sport, Sport+ en Individual. De rij-modi zijn super makkelijk te bedienen via de draaiknoppen op het stuur, iets waar Porsche mee begon. Dit zorgt ervoor dat je in no-time van de ene rij-modus naar de andere kan switchen. Erg handig als er plots een sportieve drang bij je opkomt. Verder zijn alle facetten ook los van elkaar makkelijk in de stellen middels knoppen op het stuur, of het rij-modi menu.

Conclusie

Zijn wij het eens met de omschrijving van Mercedes?
Sportief, zeker! de Stugheid en de AMG genen zijn zeker te merken, sturen in de CLA 35 AMG gaat erg precies en geeft je een glimlach. De 2 liter 4 cilinder geeft meer dan genoeg vermogen en prestaties, hoewel je toch verlangt naar die pruttelende V8 waar de AMG’s zo bekend voor staan.
Stijlvol, niet helemaal. De lijnen zijn lekker agressief en het design is in your face. Dit heb je natuurlijk voor een deel zelf in de hand met de specs die jij kiest, maar de gemiddelde AMG rijder houdt volgens ons wel van dat rauwe randje.
Intelligent, helemaal mee eens. De CLA 35 AMG zit bom vol rij-ondersteuningen en goodies die ook nog eens goed werken. In het begin ben je overwhelmed door alle tech om je heen.
Dynamisch, jawohl! Voor extra comfort ga je niet voor een AMG, die koop je voor het dynamische rijgedrag en dat heeft de CLA 35 AMG zeker door de mannen uit Stuttgart meegekregen.

Het model dat wij reden was inclusief opties 87.535,- euro.