Cars & Bikes

Gewoonvoorhem test: de Ducati Streetfighter V4 S

Ducati Streetfighter V4 S

Iets meer dan een half jaar geleden was het voor ons nog slechts een persbericht, “Ducati trakteert op een beestachtig sterke Streetfighter V4 en meer“. In Rimini, Italië presenteerde Ducati de Streetfighter V4. Nu het motorseizoen een paar maanden later in volle gang is, mochten wij dit racemonster ophalen in Zaltbommel.

De Streetfighter V4 is, zoals Ducati het zelf zegt, een Panigale V4 ontdaan van de kuipen en met hoog, breed stuur. Een ongeëvenaarde naked die in de startblokken staat met geavanceerde technologie en een ontzagwekkend design dat pure prestaties uitstraalt.

In plaats van de “normale” versie kregen wij de V4 S mee. Deze weegt 2 kg lichter dan de V4 en is onder andere voorzien van een voor- en achtervering van Öhlins. Deze vering wordt gebruikt in de auto en motorsport.

Ducati Streetfighter V4 (S): de krachtigste naked-bike van 2020

Normaal beginnen we met de looks van een motorfiets, daar komen we zo op. Eerst maar eens heel snel naar de ongelofelijke specificaties van de Ducati Streetfighter V4 S.

Het Desmosedici Stradale motorblok van de Streetfighter V4 S heeft een cilinderinhoud van 1,103 cc en een vermogen van 208 pk. Het gewicht van de motorfiets is 178 kg en heeft een koppel van 123 Nm. De Streetfigher V4 S biedt onder andere drie verschillende rijmodi om in te stellen: Street, Sport en Track. De rijmodus Street is het meest gebruiksvriendelijk en minst agressief en het vermogen is in de eerste drie versnellingen gesmoord.

Veel power, betekent ook goede remmen. En dat zit wel goed bij de Streetfighter, deze beschikt namelijk over de nieuwe Brembo Stylema, Brembo’s doorontwikkeling van de M50 remklauw.

Desmosedici GP Bike afgeleide Technologie

De 90° V4 is 42° voorover is gekanteld en heeft dezelfde geometrie als het blok van de Desmosedici MotoGP racer, dat betekent extreem compact. Verder heeft de motorfiets tal van opties, (cornering) ABS, launch control, quickshifter up/down, traction control, wheelie control, slide control en ook de elektrische vering van Öhlins is instelbaar.

Een hoger stuur en ontdaan van de kuipen

Het uiterlijk van Ducati’s Streetfighter is echt heel goed gelukt. Wat een ontzettende mooie motorfiets.

Wat direct opvalt zijn de winglets aan de voorzijde. We merkten dat de één er meer fan van is dan de ander. Het geeft de motor een rauwere uitstraling en damt de Italiaanse souplesse wat in, wat ons betreft niks mis mee. De winglets hebben als functie om extra druk te geven op het voorwiel bij hoge snelheden. Zo krijg je 28 kg extra druk op het voorwiel bij 270 km/u.

 

Verder heeft de V4 S een opvallende LED-koplamp en een strakke maar stijlvolle achterzijde, iets wat we al gewend waren van Italiaanse racers. Qua looks staat de Ducati Streetfighter V4 S op dit moment hoog op ons lijstje. Een elegante motorfiets met ontzettend veel power.

Tijd voor een oer-Hollandse dijk met de Streetfighter V4 S

Geen Akrapovich op onze V4 S, maar desondanks kwam er een mooi geluid uit. Wat je merkt is dat de motor wilt blijven gaan, zelfs al rij je hoog in de versnellingen en je trekt het gas open, dan nog steeds voel je de extreme power en schiet je vooruit. Vaak wordt bij een naked bike het maximale koppel bereikt bij de lage toeren, bij de Streetfighter V4 S is dit niet het geval. Doordat de trekkracht hoger in de toeren zit wordt het ‘race’-karakter van het motorblok goed versterkt. In combinatie met de ietwat stuggere maar zeker fijne quickshifter ben je zo verdwenen voor het overige verkeer. Let daarbij wel op dat de wheelie control aanstaat want je trekt hem met alle gemak op z’n achterwiel.

Cornering ABS

Na een klein stukje op de snelweg was het snel tijd om wat rustigere wegen op te zoeken met veel bochten, tijd voor een oer-Hollandse dijk. Wat ons als eerste opviel was de zithouding in combinatie met het sturen. De Streetfighter zit vrij rechtop zoals we eigenlijk ook gewend zijn van een naked bike waardoor je meer overzicht hebt maar ook het maken van bochten vrij soepel gaat. Wat zelfverzekerdheid geeft is de cornering ABS, een technologie wat door middel van sensoren zorgt dat in de bocht een voorwielslip voorkomen kan worden. De sensoren meten hoe schuin de motorfiets ligt en zal de ABS daar op aanpassen.

Wat rijdt deze motor heerlijk zeg, een naked met race kwaliteiten.

De Ducati Streetfighter V4 kost €22.990 en de V4 S €26.590, veel geld maar de Ducati Streetfighter V4 (S) is elke cent waard. Van de luxe afwerking tot het sublieme motorblok en natuurlijk de uitstraling, een droommotor voor menig motorrijder.