Cars & Bikes

Gewoonvoorhem test: de BMW X6 M50d

Laten we maar gelijk met de deur in huis vallen. De BMW X6 M50d is, net als concurrenten als de Mercedes GLE, een ‘hate it or love it’ auto. Meningen zullen niet vaak in het midden liggen. De BMW X6 die ondertussen alweer sinds 2008 bestaat, begon zijn leven als een van de eerste SUV’s met Coupé lijnen. Waar de vorige generaties een ietwat boevenuitstraling hadden lijkt BMW de BMW X6 naar een hoger level te hebben getild. Één waarbij de BMW X6 moderner is dan ooit.

Huidige looks

Het design van de BMW X6 M50d is wat aan de drukke kant. Door de vele design accenten gebeurd er visueel veel. Mooi gevormde verlichting, de ondertussen iconische grill maar vooral ook veel lijnen en vouwen in het plaatwerk zorgen hiervoor. Om maar gelijk door te gaan over de grill, die is net zo aanwezig als bij een BMW 7-serie. Hier doet BMW nog een schepje bovenop door bij de BMW X6 hier iconic glow aan toe te voegen om deze nog even extra in de spotlight te zetten.  Dit allemaal zorgt wel voor de eerder benoemde moderne look.

Het interieur draagt de kleur ‘Merino Elfenbeinwei’ en steekt mooi af tegen het alcantara dak. De designdetails zoals de led-strips komen in de BMW X6 M50d nog net iets meer naar voren. Een mooie toevoeging die vooral ’s avonds een fijne ambiance geeft.

Combineer dit met de lakkleur Manhattan Metallic, cerium grey accenten van het M-model en 22” knallers van velgen en je hebt een uitvoering die perfect past bij de BMW X6 M50d.

Onder de motorkap

De BMW X6 M50d beschikt over een 3 liter diesel met 399 pk en 750 Nm koppel. In combinatie met de veelal geroemde ZF-versnellingsbak met 8 verzetten is dit een dream-team. Het diesel blok produceert meer dan genoeg vermogen voor leuke acceleraties, maar vooral ook om heerlijk comfortabel te rijden. De efficiëntie is hoog voor het vermogen dat beschikbaar is, Zo heeft de BMW X6 M50d een gemiddeld verbruik van 6,9 l/100km. Niet slecht voor een auto met een leeggewicht van 2235 kg en de aerodynamica van een SUV.

Hierbij lever je wel iets in op de beleving, hierin zal een sportief benzineblok toch altijd hoger scoren. Dit probeert BMW wel enigszins de compenseren met een sportief geluid over de speakers, enfin, het is niet hetzelfde. Klinkt hij als een grasmaaier? Nee dat zeker niet. Het geluid, zeker van buitenaf, verraad echt wel dat dit een krachtpatser is.

King of the road

Op de weg voel je je in de nieuwe BMW X6 M50d dan ook de ‘King of the road’. Met een goede presence gaat menig weggebruiker voor je aan de kant. Het nieuwe design trekt zowel aandacht als positieve reacties, waarbij je regelmatig een duimpje ontvangt van andere weggebruikers.

Conclusie

De BMW X6 M50d is een uitschieter als het aankomt op design. Waar de BMW X6 altijd al een ‘hate it or love it’ auto geweest is, heeft het nieuwe model meer lovers dan haters. Het dieselblok is met een overvloed aan koppel heerlijk om dagelijks onder je kont te hebben waarmee je zat vermogen hebt en ook nog eens niet om de haverklap moet tanken.

Dit alles komt wel met een prijskaartje. Het model dat wij reden is onder aan de streep een kleine 178.000, – euro. Let wel, we praten hier wel over de dikste diesel inclusief 32.000, – euro aan opties (ex belasting).