Cars & Bikes

Gewoonvoorhem test: de BMW M850i Gran Coupé xDrive

Zeven maanden geleden moesten we het nog doen met een teaser, vorige week stond hij dan echt voor de deur: de BMW M850i Gran Coupé. Waar de “normale” 8 serie al een prachtige coupé is, daar voegt de Gran Coupé hier ruimte en meer functionaliteit aan toe.

The 8

Menig BMW-liefhebber zal goede herinneringen hebben aan de 8 serie die in 1989 voor het eerst daglicht zag. De luxueuze, krachtige coupé die het paradepaardje van BMW was toentertijd. Na een cyclus van 10 levensjaren stopte in 1999 de productie en werd de naam pas in 2018 weer nieuw leven ingeblazen met de huidige 8 serie reeks, de opvolger van de 6-serie.

Uitschieter qua looks

Qua looks is de 8 serie helemaal van deze tijd, met lange coupé lijnen springt het design eruit en straalt hierbij stijl en elegance uit. Voor de BMW M850i Gran Coupé is dat niet anders. Tot de A stijl zijn beide modellen gelijk. Vanaf dit punt komt de A-stijl 6 centimeter hoger uit dan de Coupé en trekt die lijn verder door om de achter passagiers genoeg ruimte te bieden. Ja, die is er zeker! Wij zaten met 1.92 cm zowel ruim voor- als achterin. Dit komt mede door de 20 centimeter langere wielbasis en een totale verlenging van 23 centimeter.

Aan de achterzijde is de “spoiler” iets toegenomen en ook de kofferbak ruimte is iets vergroot, naar 440 liter.

De specs van het model dat wij reden

De naam verraad het al, de M850i Gran Coupé beschikt over de 4,4 liter V8 die 530 pk, 750 Nm koppel en een heerlijke roffel produceert.

Qua uiterlijk is het eerst wat opvalt is uiteraard de kleur, Frozen Bluestone metallic, een optie van 3.995,-. De kleur die ook gebruikt werd bij de lancering van het model. Op foto’s waren we niet helemaal zeker van het kleurtje maar in real life past de licht matte finish en subtiele kleur super bij de M850i Gran Coupé. Zeker in combinatie met het Merino Elfenbeinweiss en Nachtblau volledig vollederen interieur en het Shadow Line pakket dat alle chroom lijsten omwisselt voor hoogglans zwart.

 

Een optie die wij nooit over zouden slaan is het M Carbon exterieur pakket, 4004,- euro, maar dan heb je wel agressievere looks die de auto net dat beetje extra geven. Denk aan carbon details in de voor diffuser en een volledig in carbon fiber uitgevoerde achter diffuser.

Als demo auto is de M850i Gran Coupé uiteraard heerlijk uitgerust met alle gemakken van dien. Hierin is de Bowers & Wilkins Diamond Surround Sound toch wel een uitschieter. Een top notch geluidsinstallatie is een genot wanneer je lange stukken moet rijden. Dit komt wel met een prijskaartje, één van 4.750,-.

Hoe rijdt het?

De M850i Gran Coupé is een echte Gran Tourer. Met meer dan genoeg vermogen en koppel, samen met een heerlijke V8 roffel, is dit een wel heel fijne auto om langere afstanden mee te rijden. Het is dan ook een auto die je niet continu uitdaagt om te knallen, nee, in de M850i Gran Coupé hoef je je niet te bewijzen en geniet je vooral van de souplesse en gemak waarin je wegzweeft. Begrijp ons niet verkeerd, met 3,7 seconden van 0-100 zal je weinig auto’s tegenkomen die je bij zullen houden.

Comfort over sportiviteit, dat is wel te merken bij de M850i Gran Coupé. Uiteraard merk je met de verschillende sportmodi wel verschil in de rij-eigenschappen, maar de feeling met de weg zoals de M4 Competition die we recent gereden hebben is er uiteraard niet. De M850i Gran Coupé is heerlijk om relaxt te rijden of om het vermogen vooral op rechte stukken te benutten.

Hoe voelt het?

Nu denk je misschien, hoe voelt het? Een beetje gek, maar de M850i is naar onze beleving een echte lifestyle auto. De elegante coupé lijnen in combinatie met een heerlijk interieur en het krachtige blok stralen stijl en verfijning uit, zowel aan de buitenwereld als naar jezelf wanneer je ‘s ochtends vroeg de auto in stapt.

Conclusie

Het kost wat, maar dan heb je ook wat. De M850i Gran Coupé is meer dan een auto, het is een way of life. Dat klinkt misschien gek, maar wanneer je ‘s ochtends vroeg in de voorverwarmde M850i Gran Coupé stapt, de v8 opstart en zonder enige effort in deze bolide wegrolt snap je het volledig. Nu kan je natuurlijk voor minder krachtige motorisering gaan maar wij vinden de V8 een must in combinatie met de looks.

Dat ‘gevoel’ komt wel met een prijskaartje, de M850i Gran Coupé start bij 173.000,- , het model dat wij reden met een aardige optielijst: 209.000,-.