Op uitnodiging van Volkswagen waren wij bij de lancering van de vernieuwde Golf 7 in Mallorca. De Golf 7 2017 is het eerste facelift model sinds de introductie van model 7. Wat zijn de belangrijkste wijzigingen? Qua exterieur zijn het de aangepaste voor en achter bumper en nieuwe LED-verlichting units, zowel voor als achter. De LED-verlichting is hierbij wat meer gaan lijken op zijn grote broer de Passat. De LED-verlichting loopt wat breder door, hierdoor oogt de hele voorzijde ook wat breder en strakker. Dit is ook gelijk het gemakkelijkste kenmerk waaraan je de facelift kan herkennen.

Onder de motorkap is er wel groot nieuws, er is namelijk een geheel nieuwe 1.5 TSI met 150 en 130 pk, die laatste heeft zelfs een ‘zeil-functie’ waarbij de motor volledig wordt uitgeschakeld als je het gas loslaat, vergelijkbaar met hybride aandrijflijnen. Volkswagen beweert hier tot 0,4 liter per 100 km te kunnen besparen.

Daarnaast komt er nieuw instapmodel, een 1.0 TSI ter vervanging van de huidige 1.2 TSI met 85PK. Dit zal de vanaf prijs wel wat goeds doen maar een caravan naar Frankrijk sleuren kan je natuurlijk wel vergeten. Het maakt de golf wel bereikbaarder voor een nog grotere doelgroep en dat past natuurlijk perfect in de Volkswagen filosofie.

De vernieuwe Golf 1.5 TSI 130/150 pk DSG

We mochten in de sterkste variant van de nieuwe Volkswagen Golf 1.5 TSI rijden. Hierover kunnen we niet anders dan positief zijn, de motor is heel stil en heeft een redelijke vlakke maar wel een oplopende afgifte van het vermogen, dus in hogere toeren voelt die gewoon snel aan. Als je gas geeft heeft de 1.5 TSI voldoende koppel en dus niet snel de behoefte om terug te schakelen.  De verwachting is dat de 130 pk variant de verkooptopper gaat worden, deze wordt in juni verwacht. De 150 pk versie komt een maand eerder. In Nederland is dit alles wat je nodig hebt, tenzij je af en toe de hooligan wilt uithangen, dan is een GTI toch een betere keuze.

De 230 pk sterke Golf GTI

De sportieve modellen van Volkswagen krijgen allemaal een “performance upgrade”, de GTI krijgt er 10 pk bij en komt daarmee op 230 pk, de GTI Performance 15 pk (245 pk) en de Golf R ook 10 pk dus 310 pk.

Wij mochten de 230 pk sterke Golf GTI op z’n staart trappen. De GTI is toch veruit de leukste Golf om te rijden, even comfortabel als de andere modellen maar in sportstand serieus snel. In de eerste en tweede versnelling maakte het ESP systeem behoorlijk wat overuren. Het geluid is lekker sportief te noemen en hij heeft een goede grom bij het op en af schakelen. Je kan deze auto ook gerust aan je vriendin mee geven, in comfort rijdt die erg makkelijk en als je beetje uitrusting hebt gekozen, genoeg sensoren om schade te voorkomen.

De soepele Golf GTD

De GTD is een heerlijke en soepele diesel, hij nodigt niet echt uit om te scheuren, daar is het karakter van de motor niet naar. Je moet dit blok voornamelijk op koppel rijden en dat heeft die wel in overvloed. Een heerlijke Autobahn cruiser, voor tussensprints of inhaalactie zal je niet snel terug hoeven schakelen. Een DSG bak zouden we wel aanbevelen, dat rijdt nog een stuk relaxter. Daarnaast werkt de ACC (adaptieve cruise control)  gewoon veel beter met automaat. Zonder automaat heeft een ACC systeem niet veel toegevoegde waarde, omdat je dan toch nog moet schakelen bij afremmen. Dus file rijden werkt zonder DSG nog niet echt ontspannen.

Uitrusting

Als laatste nog iets over het standaard uitrustingsniveau voor alle modellen, dat is namelijk behoorlijk omhoog gegaan. Standaard is er nu LED dagrijverlichting en LED achterlichten. Verder is met name de ‘Comfort’ lijn omhoog gegaan, deze is voortaan uitgerust met adaptieve cruise control en nog wat andere safety features.  Het mooie aan de ACC is dat ze dit nu hebben weggewerkt in het logo aan de voorkant, het bekende oog in de onderbumper is verdwenen.

Als laatst tip, neem altijd het Active Info Display. Deze vervangt de analoge tellers voor een mooie digitaal display met overzichtelijke en goede navigatie info, dit werkt een stuk fijner voor het navigeren dan via het standaard touchscreen. Erg mooi hoe Volkswagen dit gedaan heeft, het maakt de auto gewoon af. Zonder bestellen is eeuwig zonde. Maar goed nieuws het zit standaard in het Highline pakket.

De nieuwe Golf is vanaf eind maart leverbaar de Volkswagen dealer en is te koop vanaf 21.990 euro, hiervoor krijg je de 1.0 TSI variant. De 230 pk sterke Golf GTI is verkrijgbaar vanaf 28.850 euro en de 90 pk sterke TDI 26.290 euro.

De prijzen van de 1.5 TSI modellen volgen in de aanloop naar de marktintroductie.