Cars & Bikes

Gereden: VW Passat R-Line met 280 pk

We reden een week in het topmodel van de nieuwe Passat, de Passat R-Line 2.0 TSI 4Motion Highline met 280 pk, dat is een hele mond vol maar deed de auto zeker eer toe.

Waarom zou je voor de Passat gaan? Is het niet een iets wat grijze muis? Iets te zakelijk? Wij vinden van niet.. en zeker niet het model dat wij gereden hebben.

Design-wise is de Passat weer wat strakker uitgevoerd. Met wat meer uitgesproken lijnen valt de auto meer op dan voorgaande uitvoeringen. Voor wie dat nog niet genoeg is, is er ook de R-Line. De R-Line is net wat sportiever en luxer met daarbij het topmodel de 280 pk sterke 2.0 TSI. Jawel, helaas is voor nu downsizing ook een feit bij de nieuwe Passat, tot op heden is de R32 6 cilinder is niet te krijgen. Is dat heel erg? Nee, eigenlijk niet.

Prestaties

De 2.0 TSI produceert 280 pk en doet de Passat in 5,5 seconden van 0-100 accelereren en is begrenst op 250 km/h. Maar vooral de manier waarop het blok de prestaties levert is top. Samen met de 4Motion vierwielaandrijving is er dan ook nul drama bij het overbrengen van het vermogen op het wegdek. Voeg hier de vaak aangeprezen DSG automaat aan toe en je zult begrijpen dat het aan souplesse niet schort. Nu kan nul drama voor sommige wat saai in de oren klinken, maar je koopt de Passat uiteraard niet als sportwagen, ook al houdt hij de meeste nog aardig bij.

Interieur

De Passat zoals wij hem reden had een erg sportief interieur. Het R-Line pakket met daarbij de R-Line stoelen van leder en alcantara en het R-stuur geeft de auto aan de binnenkant een sportieve feeling. Voeg hierbij het innovatieve dashboard, het DynAudio geluidssysteem met 10 speakers en infotainment systeem aan toe wat het totaalplaatje maakt tot een interieur waar je je graag in vertoeft. Hierbij is zeker de digitale dashboard een eyecatcher die menig bijrijder opvalt.

Het digitale dashboard is naar wens aan te passen en kan informatie naar wens weergeven. Zelf vonden wij het erg prettig om de navigatie widescreen voor je neus te hebben, wat er ook gewoon erg gaaf uitzag.

 

Assistenten

Los van de zichtbare systemen zit de Passat ook bomvol met assistenten. Zo heeft de Passat “Trailer Assist” die je helpt met het manoeuvreren met een trailer, “File assist” die je auto fijntjes tussen de lijnen houd en met adaptive cruisecontrol een gepaste afstand van je voorganger aanhoudt, “360-camera” die een volledig beeld rond de auto geeft om de auto bij het manoeuvreren in wat krappere ruimtes en “Parkeerassistent” die je helpt bij het inparkeren wat tegenwoordig ook in z`n vooruit mogelijk is. Dat niet alleen, de systemen worden ook ingezet om de veiligheid te vergroten. Zo zal de auto je aandacht trekken wanneer hij vermoed dat je in slaap valt. Denk hierbij aan een piep en wanneer dat niet voldoende is abrupte remmingen om je letterlijk wakker te schudden.

Waarom wil jij een Passat R-Line 280 pk?

Duitse degelijkheid, je hoort het vaak genoeg maar tja, het is gewoon zo. De Passat zit simpelweg erg goed in elkaar. Daarbij kan je met de 280 pk sterke variant een zeer snelle, sportieve auto rijden zonder dat je hier erg in opvalt of patserig overkomt. De auto is erg ruim voor zowel de passagiers als bagage. De souplesse waarin de auto hard kan rijden hebben wij als zeer prettig ervaren en tja, zorgt er ook voor dat je vrouw of vriendin niet snel gaat zeuren wanneer je weer eens wat harder rijdt ;). Bij normale snelheden is de Passat ook nog eens redelijk zuinig, zeker als je kijkt naar het vermogen dat je ter beschikking hebt. De vanaf prijs van de 280 pk variant is +- 54.000,- , zelf de Passat naar wens samenstellen? Dat kan hier!