De zomer is weer in aantocht, dus dat betekent dat iedereen weer keihard aan het werk is voor zijn of haar zomerbody. Toch is het even confronterend als je geen gewicht ziet verliezen op de weegschaal, hoe kan dat nou? Geen zorgen, wij hebben het antwoord voor je en het is misschien geruststellender dan je denkt.

Gewicht verliezen op de weegschaal

Als je keihard aan het sporten bent geweest de afgelopen periode wil je natuurlijk ook resultaten zien, maar helaas is dit niet bij iedereen heft geval. Dit kan gelukkig meerdere oorzaken hebben en dat betekent dus (gelukkig maar), dat je niet je tijd aan het verdoen bent als je niet afvalt. Dus wij zetten de meest voorkomende oorzaken even voor je op een rij, die je laten zien waarom je geen gewicht verliest op de weegschaal.

Meer vocht vasthouden

Het vasthouden van vocht kan door heel veel verschillende dingen komen, dus dit kan je ook makkelijk zien als ‘aankomen’, maar er zijn verschillende redenen voor waarmee je dit zou kunnen op lossen. Vocht vasthouden kan komen door verschillende dingen, zoals: stress, want dan sla je meer vocht op dankzij de verhoogde cortisol waarde. Ook kan het komen door het eten van te veel zout, door een gebrek aan slaap of door krachttraining, dan houdt je lichaam namelijk meer vocht vast om de spieren te herstellen. Dus mocht je nog geen gewicht verliezen op de weegschaal, dan is dit een goede om in je achterhoofd te houden.

gewicht verliezen op de weegschaal

Spieren worden zwaarder

Het is natuurlijk logisch dat wanneer jij intensief gaat trainen je spieren groeien, dus dit kan ook een van de ‘boosdoeners’ zijn waardoor jouw weegschaal-gewicht niet omlaag gaat. Je verbrandt dan weliswaar wat vet, maar dit maakt dan ruimte voor spiermassa en dat is in principe geen enkel probleem. De vetvrije massa van jouw lichaam, zoals botten, spieren, en organen kunnen dan groter worden dan de vetmassa.

Dus blijf lekker trainen, blijft dat vet verbranden en ondanks dat je gewicht misschien niet veranderd, zal je er een stuk fitter uit komen te zien, dus als tip willen we je mee geven: maak foto’s van je progressie, dit gaat bewijzen dat je op de goede weg bent en dat er wel degelijk wat verandert.

gewicht verliezen op de weegschaal

Inhoud van darmen en tijd van wegen

Gewicht verliezen op de weegschaal is sowieso al lastig, maar dan moet je ook nog eens rekening gaan houden met het tijdstip van wegen en wat voor voedsel je allemaal nog niet verwerkt hebt. Zo moet je gaan logisch gaan nadenken over hoe laat jij jezelf weegt, want als jij het vlak na het eten doet, is je eten nog niet verteerd, dus weeg je natuurlijk ook meer. Ook is het natuurlijk heel belangrijk om gezond en gevarieerd te blijven eten, alle kleine beetjes helpen, toch?