De Italiaanse Grand Prix op Monza belooft wederom een titanengevecht. Max Verstappen van Red Bull Racing leidt het kampioenschap na een ijzersterke, evenals historische zege bij de Dutch GP op Zandvoort. Drie punten scheiden hem en zevenvoudig wereldkampioen Lewis Hamilton. Maar wat kun je dit raceweekend verwachten? En wat maakt deze race zo bijzonder? Dit is wat je moet weten over de Grand Prix van Italië!

All to play for

Zeven overwinningen voor de Nederlander, vier voor de meest dominante Formule 1-coureur? En toch zo een klein puntenverschil. Ja, wacht even. Max viel drie keer uit? Dat klopt. Het mes snijdt aan twee kanten. Dit duidelijke voordeel moet worden afgewogen tegenover het nog voelbare pijndossier. Een plotwending, die de champagne bij de wereldtitel des te zoeter kan doen smaken of juist een fikse kiespijn oplevert.

Hoe dan ook: All to play for. Beide kampen staan lijnrecht tegenover elkaar, klaar om te kapitaliseren van elkaars misstappen. Aan de ene kant de berekende oudgediende; sluw, politiek geoefend en wijs. En daar tegenover het volgende supertalent. Nog niet eens gepiekt, bloeddorstig en instinctief messcherp.

Monza is de tempel van snelheid

De historische Temple of Speed – Monza. Dit is het circuit waar ze elkaar tot het uiterste zullen pushen. Weinig bochten, hele lange rechte stukken. En snelheden van soms boven de 340 kilometer per uur, daardoor is Monza zo ongeveer het snelste circuit op de kalender. De enkele bochten, op de twee chicanes na, zijn allen praktisch voluit.

Door de hoofdrol van de rechte stukken, kiezen teams hier voor een setup met weinig downforce: meer topsnelheid, minder wendbaarheid in bochten. Ze rijden hier daarom ook met de kleinste achtervleugel van alle circuits. De hoge snelheden zijn niet zonder risico. Het reactievermogen, maar ook het materiaal wordt zeer op de proef gesteld hier. Een safetycar gooit hier dan ook gemiddeld vaker roet in het eten wat betreft racestrategie. Ook levert dat de nodige verrassingen op, zoals de verrassende overwinning van AlphaTauri-coureur Pierre Gasly in 2020.


Gewijzigde weekendopzet tijdens Grand Prix van Italië

De sprintrace keert terug. Dit experiment is bedoeld om meer spanning te bieden tijdens het raceweekend. Tegelijkertijd gaan de opzet op de schop: eerst training 1, dan kwalificeren voor de startorde van de sprintrace. Die vrijdag wordt opgevolgd door een tweede training en de sprintrace(sprintkwalificatie) op zaterdag. De laatste bepaalt de volgorde van de startopstelling van zondag.

Vrije training 1: Vrijdag, 14:30 – 15:30

Kwalificatie: Vrijdag, 18:00 – 19:00

Vrije training 2: Zaterdag, 12:00 – 13:00

Sprintkwalificatie: Zaterdag, 16:30 – 17:00 *

Race: Zondag, 15:00 – 17:00

*= top-drie krijgt punten: P1=3, P2=2, P3=1.

 

Mercedes of Red Bull Racing in het voordeel?

Normaliter is Monza een Mercedes circuit, maar de afgelopen twee races tonen dat Red Bull weer wat olie in het vat heeft. De Honda-motoren piekten tijdens de kwalificatie in Zandvoort op 307 km/u, Mercedes deed daar 303 km/u op het rechte stuk. Een relatief klein, maar merkbaar verschil in het kampioenschap waar details (lees: milliseconden) bepalend zijn. Heeft de Japanse motormaker opeens snelheid gevonden of is Mercedes die kwijtgeraakt na de zomerstop? De jury is daar nog niet over uit.

Niettemin: De Mercedessen leiden het constructeurskampioenschap en Sergio Perez is nog steeds niet de gedroomde tweede coureur naast Verstappen. Zolang de Mexicaan amper aansluiting vindt, blijft de Nederlander een strategisch nadeel houden in zijn gevecht om de wereldtitel. Je kunt immers maar zoveel de grens opzoeken als je geen enkel punt meer mag morsen. Risico’s, risico’s. En wederom een enerverend raceweekend voor de boeg!

Nog even nagenieten van de vorige race? Met ons verslag ben je weer helemaal up-to-date.