Red Bull Racing-coureur Max Verstappen heeft de leiding in het wereldkampioenschap heroverd door de eerste Nederlandse Grand Prix op Zandvoort in 36 jaar overtuigend te winnen. De Nederlander wist beide Mercedessen voor te blijven en heeft de marginale achterstand in kampioenschap omgezet naar een voorsprong van drie punten op rivaal en zevenvoudig wereldkampioen Lewis Hamilton.

Verstappen onbedreigd in incidentloze Grand Prix Zandvoort

Op het zonovergoten circuit van Zandvoort startte Verstappen vanaf de eerste positie. Toen de startlichten uitsprongen, kwam hij uitstekend weg van zijn directe achtervolger Hamilton. De verwachte chaos in de eerste bocht bleef uit, waardoor de Nederlander onbedreigd de race vanaf de voorkant van het veld kon controleren. Het gat tussen beide kemphanen groeide in de eerste fase naar ruim drie seconden.

Achteraan startende Perez ‘driver of the day’ met inhaalacties

Dat laatste was geen overbodige luxe. Teamgenoot Sergio Perez bleef steken in de eerste heat van de kwalificatie en besloot daarom motoronderdelen te vervangen, waardoor een start vanuit de pitstraat hem nog verder verwijderde van zijn ondersteunende rol binnen het kampioenschapsgevecht. Hoewel de Mexicaan zich niet kon mengen in de voorhoede, werkte hij zich overtuigend op vanuit de achterhoede om de race te eindigen met een achtste plek. Inclusief een aantal knappe inhaalacties, het was namelijk de grote vraag of inhalen op het krappe, kronkelige circuit met een Formule 1-auto realistisch zou zijn. Desondanks groeit de achterstand van Red Bull Racing in de strijd om de constructeurstitel.

 

Racesnelheid van Verstappen bepalend voor uitkomst

Door het gebrek aan rugdekking, moest Verstappen wederom de strategische steken van twee Mercedes-coureurs voorblijven. Hamilton ging als eerste naar binnen in de 21e ronde. Red Bull Racing antwoordde gelijk met een pitstop die 0,9 seconde sneller was. Hoewel intussen Valtteri Bottas de leiding had geërfd namens de Zilveren Pijlen, reed Verstappen ijzersterk het ontstane gat dicht. De Fin, inmiddels 30 ronden onderweg op de zachte, rode wangen, werd gemakkelijk gepasseerd voor de leiding en uiteindelijk de overwinning.

Dit maal gaf de Nederlandse topcoureur de leiding niet meer uit handen. Even leek Hamilton dichtbij genoeg te komen om de DRS te gebruiken, maar telkens als de Brit dichter bij schoof, liet Verstappen dominant blijken dat er nog meer in het vat zat en hij zelfs aan kop nog snelheid achter de hand hield. Een echte aanval bleef daardoor uit.

Een opvallend gegeven: geen safetycars tijdens de race en in totaal één gele vlag-situatie. Die werd veroorzaakt in de 37e ronde door Sebastian Vettel van Aston Martin. De Duitser verloor zijn achterkant in de Hugenholzbocht en bleef kruislings op de baan staan. Voordat hij herstelde, moest Bottas hem buitenom via de uitloopstrook uitwijken. Er waren twee uitvallers in het aanloop naar het slotdeel: Nikita Mazepin van Haas en AlphaTauri-coureur Yuki Tsunoda parkeerden hun wagens voortijdig in de pits vanwege technische problemen.

Extra punt snelle ronde ‘uitgevochten’ door Mercedes

De voorhoede, geleid door Verstappen en met Hamilton en Bottas in de achtervolging, sloeg zo een groot gat naar de rest, dat de beide Mercedes-coureurs zich een extra pitstop konden permitteren in het slotdeel van de race. Bottas ging als eerste naar binnen voor vers rubber en hem werd verteld dat het uit voorzorg gebeurde. Hoewel hij nadrukkelijk de opdracht kreeg om niet voor de snelste ronde te gaan, deed hij dat toch. Hamilton antwoordde gelijk en pakte het puntje voor de snelste ronde terug in de allerlaatste raceronde.

Dat mocht de pret echter niet drukken voor Verstappen en de tienduizenden Nederlandse fans ter plekke. Overal oranje rook in de slotronden inclusief een waar volksfeest op de tribunes. Op de boordradio klonk de nieuwe kampioenschapsleider voldaan: “Dankjewel jongens, geweldige strategie. We waren scherp vandaag. En ook geweldig om hier zeventig ronden te pushen”, aldus Verstappen.

 

Met deze overwinning volgt hij al in de voetsporen van een illustere rij Zandvoort-winnaars.