Na GP van Portugal staan de zaken er nog duidelijker voor. Hamilton wint, Bottas is tweede en Max Verstappen mag – zoals vaak– het plaatje compleet maken. Die opstelling is niet zelden de rangvolgorde bij de start van een willekeurige GP en het zal, tot veler teleurstelling, nog wel zo blijven zijn. Veel interessanter zijn de bedragen die de coureurs onderling mogen verdelen.

Formule 1 GP van  Portugal

De best betaalde coureur is uiteraard Lewis Hamilton. Als het gaat om de bedragen volgen Bottas en Verstappen op gepaste afstand. Natuurlijk hebben de heren een riant salaris, maar het echte geld wordt tijdens de race verdient: het prijzengeld. In tegenstelling tot een sport als tennis is de Formule 1 juist een teamsport en dus moeten de bedragen netjes met de teamleden worden gedeeld. Een coureur zal immers niet zelf zijn banden gaan verwisselen en de noodzakelijke reparaties gaat Max Verstappen niet zelf uitvoeren. Kortom, een Formule 1 coureur krijgt veel, maar moet ook veel delen. Dat prijzengeld is overigens niet geheel onbelangrijk: zo onderhouden ze het team en hopen ze het jaar daarna met een betere wagen aan de start te kunnen verschijnen.

Prijzengeld voor het hele Formule 1 seizoen

Dat prijzengeld is geen kattenpis. Zo is het totale bedrag wat verdeeld mag worden ruim 2 miljard dollar, waarvan ruim 1 miljard dollar aan prijzengeld. Dat bedrag moet wel verdeeld worden over de verschillende teams en daar zijn, je raadt het al, bepaalde regels voor. Zo krijgen alle teams een deelname bonus van 35 miljoen en is uiteindelijke ranglijst van belang bij het bepalen van de rest. Zo krijgt Mercedes dus 66 miljoen dollar, Ferrari 56 miljoen en Red Bull moest met 46 miljoen dollar genoegen nemen.

 

Dit bericht bekijken op Instagram

 

Een bericht gedeeld door Max Verstappen (@maxverstappen1) op

Ook de constructeurstitel levert een bonus op

Zijn we er dan? Nee nog steeds niet. Ook de constructeurstitel levert wat centen op. Dan zou je denken dat de nummer 1 in die ranglijst het meeste krijgt. Weer fout. De grootverdiener is Ferrari. Dat komt niet omdat ze zo goed zijn, maar omdat zij het langste deelnemen aan de Formule 1. De Italianen mogen dus doodleuk 73 miljoen dollar gaan verdelen. Dat zorgt uiteraard voor scheve ogen, de Italianen presteren nu eenmaal niet lekker dus is het een hard gelach voor de overige teams. Het goede nieuws: dit gaat in 2021 veranderen.

Ricciardo is de grootverdiener

Leuk dat de teams zo lekker verdienen, maar wat schuift zo’n Formule 1 GP titel nou? Dat is moeilijk te zeggen, omdat dit afhankelijk is van wat er in het contract van de coureur is opgenomen. Dat gezegd hebbende is het juist een van de minder goed presterende coureurs die een echte grootverdiener is. Daniel Ricciardo verdient bij Renault naar verluid zo’n 49 miljoen dollar op jaarbasis. Met slechts 49 wk punten in 2019, verdient hij dus per gewonnen punt ruim 900.000 dollar. Dat is niet verkeerd voor een race die gemiddeld 90 minuten duurt.