Hoe lekker het ook is om even snel de toko met de ‘Gele M’  binnen te lopen voor een Big Mac, je weet ongetwijfeld dat het allesbehalve gezond is. Toch is het befaamde broodje al jarenlang de favoriet onder de fastfood producten. De Big Mac vult je maag goed en je kan er weer even tegenaan. De vraag is alleen of je lichaam er ook blij van wordt.

De ongezonde effecten van een Big Mac

Als je er even over na denkt is de Big Mac een bijzonder broodje. Niet zozeer vanwege de smaak, maar vanwege een heel andere reden. Zo krijg je met een paar happen al een dikke 540 calorieën binnen. Bovendien heb je binnen de kortste keren weer honger. En dat is niet het enige. Lees verder om te weten wat het broodje met je lichaam doet.

Na 10 minuten

Na de paar eerste happen zit je al redelijk vol. Niet zo gek als je in een record tempo ruim 500 calorieën naar binnen werkt. Ter vergelijking: je hebt gemiddeld zo’n 2.000 – 2.500 calorieën per dag nodig. Mochten die calorieën je nog niet voldoende schrik aanjagen, besef dat ook even dat je ook een flinke hoeveelheid suiker consumeert. Daar wordt je lichaam niet bepaald vrolijk van, het moet immers je suikerspiegel ook weer gaan corrigeren.

big mac

Na 20 minuten

Nadat je jouw Big Mac hebt doorgeslikt breekt het onvermijdelijke effect aan: je lust er nog wel een! Vreemd als je net 20 procent van je dagelijkse calorie-inname hebt weggewerkt. De verklaring is echter logisch: een Big Mac bestaat voor een groot deel uit maïssiroop en sodium. Deze ingrediënten werken niet alleen verslavend, ze zorgen er ook voor dat je nog steeds trek hebt. De kans is dus groot dat je nog wat te eten naar binnen wilt of gaat schuiven en dat is niet bepaald gezond te noemen.

Na 30 minuten

De sodium die we net al vermelden mist zijn uitwerking niet. Reken op zo’n 970 milligram per Big Mac. Dat lijkt weinig, maar het zorgt er wel voor dat je lijf hard moet werken om de uitdroging te voorkomen. De oplossing: je lichaam schreeuwt om drinken. Een ander gevolg van teveel zout (sodium) is dat het risico op hartaandoeningen groter wordt.

Big Mac

Na 40 minuten

Als je jouw Big Mac in de McDonald’s zelf hebt genuttigd, wordt het nu echt leuk. Na 40 minuten is je suikerspiegel weer gedaald tot een acceptabel niveau. Prima natuurlijk, maar het heeft wel een belangrijk effect: je wordt moe en futloos. Kortom, je lichaam snakt naar verse energie. En waar beter energie uit te halen dan nóg iets te snacken? Een herhaling van facetten…

Na 60 minuten

Terwijl je lichaam er zo’n 24 tot 72 uur voor nodig heeft om het normale voedsel te verteren, is dat bij een Big Mac net even anders. Deze heeft namelijk minimaal 72 uur nodig om verteerd te worden. Neem daarbij dat het lichaam minder snel transvetten kan afbreken. Hier zijn zo’n 51 dagen voor nodig. Kortom, wil je jouw lichaam lekker lang bezig houden, eet dan vooral een Big Mac. Af en toe kan geen kwaad, maar eet deze klassieke burger te vaak en je zult een verhoogd risico op diabetes en obesitas op de koop toe moeten nemen.

Ben je bang dat je het niet bij één sporadische Big Mac kunt laten? Met deze 5 tips voorkom je dat je te veel eet.