Entertainment

Review: EA Sports FC 24 laat je game- én voetbalhart sneller kloppen

ea sports fc 24 2

Sinds kort is het weer zover, we kunnen onze weekendplannen allemaal schrappen. De allereerste EA FC kwam uit. Na jaren van FIFA, heet het nu EA Sports FC 24. De naam is dus sowieso al anders, maar is er dit jaar ook daadwerkelijk een verschil in de gameplay vergeleken met vorige edities? Hoe speelt EA Sports FC 24? Wij namen de proef op de som.

Gameplay van EA Sports FC 24 onder de loep

We beginnen uiteraard met het belangrijkste van de game: hoe speelt EA Sports FC 24? Zonder goede gameplay ben je er natuurlijk snel weer op uit gekeken. Allereerst merken we op dat de gameplay een stuk slomer is. De focus ligt nu een stuk minder op ‘pompen’ van lange ballen die ervoor zorgen dat jouw verdediging niet kan anticiperen en de tegenstander een-op-een met de keeper komt.

Spelers voelen ook anders aan dan voorheen. Dit heeft zeer waarschijnlijk te maken met hun meer diverse profielen en bijbehorende unieke “PlayStyle” en “PlayStyle+”, waardoor je alvast wat meer moet nadenken over hoe je gaat voetballen. Hou jij bijvoorbeeld graag van het spelen op balbezit? Dan zou je er volgens EA goed aan doen om spelers te kopen die de PlayStyle ‘Tiki-Taka’ hebben. Een speler met deze PlayStyle “voert in één keer zeer nauwkeurig moeilijke eerste Passes over de Grond uit, met hakballen wanneer dit contextueel gepast is. Passes over de Grond op korte afstand zijn zeer nauwkeurig”, aldus EA.

Watch on YouTube

Ook de boogballetjes zijn wat lastiger dan in FIFA 23. Waar je daar haast soms makkelijker scoorde dan met een geplaatst schot, gaan nu alle boogballetjes of te zacht óf op het dak van het doel. Vooral wanneer de tegenstander (te) ver uitkomt met zijn keeper is dit het geval. Daarnaast blijft verdedigen erg lastig. Een bal afpakken is soms gewoon onmogelijk.

Wat is er nieuw in de game?

Naast de nieuwe “PlayStyle” en “PlayStyle+”, is natuurlijk de grootste verandering in de populairste spelmodus – Ultimate Team – de toevoeging van damesvoetbal, waaonder enkele Oranjeleeuwinnen. “De grootste toevoeging van topspelers ooit in één jaar, met zes nieuwe competities en een wereld aan nieuwe mogelijkheden voor het samenstellen van je Ultieme Elftal. Er zijn ook nieuwe ICONs en Heroes, pioniers van het damesvoetbal, die je aan je club kunt toevoegen en rond wie je een team kunt bouwen.”

Wat nu vooral het geval is, is dat je wordt verrast met de packs. Waar je eerst eigenlijk wel wist wie je zou packen bij het zien van het land, de positie en club, zit er nu misschien totaal iemand anders dan wie je verwachtte. Zo is de kans aanwezig dat je, wanneer je een Franse vlag, spits en PSG ziet, in plaats van Kylian Mbappé nu Marie Katoto packt. Toch een domper, als je in eerste instantie een speler van ruim 3 miljoen denkt te packen en uiteindelijk eindigt met een speler die een waarde van zeventienduizend heeft.

View post on Twitter

Nieuw design is opvallend

Wat bij het opstarten van de game direct opvalt, is het nieuwe design. Het alom bekende driehoekje staat hierin centraal, net als de kleuren zwart, wit en groen. Verder is het niet heel veel anders dan wat je mag verwachten van een voetbalgame. Zo kan je uit de standaard opties kiezen, waarbij Ultimate Team (uiteraard) een plekje boven in het scherm heeft gekregen. Ook daar is het menu wat aangepast, niet helemaal optimaal wat ons betreft. Zo kan je, wanneer je vanuit een doelstelling naar een wedstrijd gaat, niet meer bij de selectieacties. Dit omdat het nu dezelfde knop is als het openen van waar de doelstelling over ging. Wij verwachten dan ook dat dit aangekaart zal worden door de gamers die het hele jaar door feedback geven en ook de Bèta versie mochten spelen.