Vroeger was het de sport om je brommer eigenhandig op te voeren. Het vervoersmiddel van de jeugd was afgesteld op een veilige 45 kilometer per uur, maar wilde je er een beetje bij horen, dan ontkwam je er niet aan om met allerlei trucjes de snelheid even te verhogen. Vraag maar aan je vader hoe hard zijn Aprillia ging en je zult je verbazen. Tegenwoordig vind je een beetje brommer misschien nog in een museum, maar op de weg is die plek allang ingenomen door de scooter en de e-bike. En ja, een e-bike opvoeren is een koud kunstje. Wij leggen je uit hoe je dit op een verantwoorde manier kunt doen.

E-bike opvoeren

De toenemende populariteit van de e-bike is terecht. Het is een gemakkelijk vervoersmiddel wat van een steeds stoerder imago is voorzien. Met een beetje werk voer je eigenhandig je elektrische fiets op. Klein kunstje om afscheid te nemen van de begrenzing van 25 km/u en voortaan met 30 kilometer per uur de buurt onveilig te maken. Het goede nieuws voor de liefhebbers van meer snelheid en een klein budget: er zijn diverse opvoersetjes in de handel te koop die van je gewone e-bike een supersnel monster maken. Uiteraard geldt ook hier dat je verantwoord te werk moet gaan. Laten we eerlijk wezen, er is een reden dat de grens voor de gewone elektrische fiets op 25 kilometer per uur ligt.

Verleidelijk: 30 kilometer per uur

Je e-bike tunen kan een verleidelijk idee zijn, maar uit veiligheidsoverwegingen is het zinvol om je honger naar hogere snelheden te beperken tot 30 kilometer per uur. Wil je toch een echt racemonster onder je edele zitvlak hebben, overweeg dan de aanschaf van een speed pedelec. Volgens één van de bekendste fabrikanten van elektrische fietsen, de firma Bosch, zijn er genoeg redenen aan te voeren om het tunen beperkt te houden. Wonderbaarlijk genoeg is dat niet zo zeer vanwege de commerciële belangen. Zo blijkt het frame en de accu van een e-bike niet altijd bestand zijn tegen die hogere snelheden. Het is dus niet alleen voor je eigen veiligheid, maar ook voor die van je fiets om voorzichtig te zijn met je e-bike opvoeren.

Zo werkt het opvoeren

In de meeste gevallen zal een kant-en-klaar opvoersetje de snelheidssensor voor de gek houden. Met andere woorden, de software wordt gefopt waardoor het systeem denkt dat je veel langzamer rijdt dan in werkelijkheid het geval is. Die opvoersetjes beschikken over een magneet die de doorgifte van de actuele snelheid vertragen waardoor er onjuiste informatie beschikbaar komt. Het gevolg is dat de snelheidsbegrenzer zijn werk niet kan doen en je dus per saldo harder gaat rijden. Helemaal zonder nadelen is die methode niet. De motor kan op die manier (veel te) warm worden, bovendien wordt de actieradius verkleind. Bekende voorbeelden van opvoersetjes zijn de setjes met de zogenaamde BadAss chip en de SDX2-dongle. Laatstgenoemde zet de snelheidssensor op het totaal verkeerde been.

Beschadiging ligt op de loer

Bosch is bekend met het fenomeen van de opvoersetjes en wil graag de liefhebbers van de e-bike waarschuwen voor de gevaren: “Wij zijn ons er van bewust dat er verschillende bedrijven- en personen zijn die de tuning kits aanbieden voor e-bike systemen. Wij raden de aanschaf van deze setjes af. Door zelf uw e-bike te willen aanpassen, bestaat er een groot risico op beschadiging van de motor of levensduurverkorting van het systeem.”

Gedraag je verantwoordelijk

Naast de nadelige gevolgen voor het elektrische gedeelte van de e-bike zijn er nog meer gevolgen waar je mogelijk niet snel bij stil staat. Zo benadrukt de fabrikant dat er van garantie geen sprake kan zijn als je een opvoersetje gebruikt. Kortom: je e-bike opvoeren is geen rockets-science maar er zitten wat nadelen aan. Sneller rijden is dus zeker mogelijk, maar overweeg de pro’s en con’s goed voor je begint met je e-bike opvoeren.