Zo saai als de GP van België was, zo spannend werd het in Italië. Aan het begin van de GP van Italië was het al duidelijk dat Max Verstappen een veel betere uitgangspositie had dan in 2019. Destijds kreeg de coureur een reglementaire straf vanwege het aantal vervangen onderdelen en moest hij achteraan starten. Daar heeft hij nu geen last van, maar desondanks is er van een vrolijke Verstappen geen sprake. De party mode mag dan wel zijn afgeschaft, maar tijdens de kwalificatieronde kon de Red Bull coureur geen noemenswaardige prestatie neerzetten.

Max Verstappen in problemen

Hij startte vanaf de derde rij op P5 en moet Hamilton en Bottas voor zich dulden en tot overmaat van ramp staan Sainz en Perez ook voor hem. Kortom, werk aan de winkel voor de Nederlander. Dat bleek ook wel bij de start. In plaats van op te schuiven naar P4 of P3, werd het P7. Met Bottas op P6 was het al direct duidelijk dat het geen gewone race zou worden. Als zelfs Ricciardo voor Verstappen op P5 rijdt, daar is er wel wat aan de hand. Van Vettel zal Verstappen geen last hebben, die viel ook vroeg uit met een defect remsysteem.

View this post on Instagram

Head down, full send 🦁🚀#RaceDay

A post shared by Max Verstappen (@maxverstappen1) on

Magnussen is snel klaar in de GP van Italië

Problemen waren er ook voor Bottas. Niet zo zeer met het achter zich houden van Max Verstappen, maar wel met zijn wagen. De Duitser klaagt over de instellingen van zijn motor waarmee hij in zijn eigen woorden ‘echt niet kan racen’. Zijn problemen vielen echter is het niet in vergelijking met Kevin Magnussen. Hij is gedwongen om zijn wagen vlak voor de pitstraat in het gras te pakeren. De gevolgen zijn niet misselijk: Hamilton krijgt straf voor het binnen rijden van de pitstraat die door het incident met Magnussen was gesloten. Dat lot treft ook Antonio Giovinazzi die ook de pitstraat in reed toen deze virtueel gesloten was. De straf: 10 seconden stop & go. De Brit kan de winst dus wel vergeten met een dergelijke tijdstraf.

Vroegtijdig einde voor Ferrari

Voor Ferrari maakt de straf voor Hamilton niks uit. De enige overgebleven Ferrari coureur Leclerc parkeert zijn wagen in bocht 11. Dat incident heeft zo mogelijk nog meer gevolgen. Nadat de safety car weg is gegaan wordt het veld behoorlijk opgeschut. Verstappen ligt nu niet langer op P7, maar zakt door een pitstop terug naar P11. Vervolgens wordt de GP van Italië stil gelegd om de wagen van Leclerc weg te kunnen slepen. Na een pauze van ruim 30 minuten wordt de GP van Italië hervat met nog 26 ronden te gaan. Met andere woorden, de spanning is onverwacht terug en door de straf voor Hamilton liggen er mogelijk kansen voor de overige coureurs. Daar hoort Max Verstappen overigens niet bij. Door technische problemen eindigt zijn race in de pitstraat.

Podiumplaatsen voor Gasly, Sainz en Norris?

Dat de GP van Italië totaal anders verloopt dan iedere kenner had willen voorspellen, is duidelijk. Geen Hamilton op P1, maar Gasly. Met nog 18 ronden te gaan is echter miks zeker. Sainz ziet mogelijkheden om zijn eerste GP te winnen als hij ziet dat Kimi Räikkönen terug zakt van P3 naar P6. Ondertussen heeft Hamilton de grootste moeite om de Red Bull wagen van Albon te passeren. Vooraan is het een stuk spannender. Met nog 12 ronden te gaan behoudt Gasly nog steeds zijn leidende positie en dreigt het meest onwaarschijnlijke podium een realiteit te kunnen worden. Voor McLaren zou dat betekenen dat ze voor het eerst sinds 2012 weer het podium halen.

Gasly wint in Italië

Hamilton begint nu te beseffen dat een GP geen videogame is. Hij heeft de grootste moeite om zich bij de eerste tien coureurs te voegen.  Pas zes ronden voor het einde ligt hij op P10. Vooraan is de strijd om P1 en P2 volledig losgebarsten. Sainz is een stuk sneller en zou Gasly kunnen passeren in de laatste ronden. Het verschil is amper anderhalve seconden en de vraag is dus of Gasly een fout gaat maken die hem de winst kan kosten. Dat gaat niet gebeuren en Gasly wint voor het eerst in zijn carrière een GP en begroet Sainz en Lance Stroll op het podium als tweede, respectievelijk derde. Hamilton eindigt op een zevende plaats.