Zero Motorcycles staat bekend als de “Tesla van de motorfietsen” en heeft een indrukwekkend scala aan elektrische straat- en dual-sportmotoren. De Amerikaanse fabrikant van elektrische motorfietsen Zero Motorcycles werkt samen met de custom motorfabrikant Deus Ex Machina California, VS, om hun eerste aangepaste motorfiets te creëren, een Café Racer-variant van hun onlangs gelanceerde Zero SR / S-sportmotor.

Deus Ex Machina

De Zero SR / S werd eerder dit jaar gelanceerd en het was technisch gezien een gestroomlijnde versie van de naked roadster, de Zero SR / F. In staat om 110 pk en 190 Nm koppel te duwen, de Zero SR / S in een ongelooflijke basismotor om een ​​zeer snelle custom build te beginnen. Deze aangepaste Zero SR / S is het laatste project dat de beroemde meester-vakman, en directeur van Deus Ex Machina US, Michael Woolaway alias ‘Woolie’, voltooide voordat hij overstapte naar een nieuwe baan.

Deus Ex Machina 2 deus ex machina

De Directeur van Deus Ex Machina US, ‘Woolie’

“Het is de eerste elektrische motorfiets waar ik ooit bij betrokken ben geweest. Ik ontmoette de jongens bij Pike’s Peak, keek goed naar de motor en dacht: ‘Weet je, man, die motor is het perfecte platform om iets mee te bouwen, want er is echt geen benzinetank’. Er is een trellis-frame dat mooi is en al het andere komt los en er is niets. Dus in gedachten dacht ik: ‘Ik zou graag iets met die fiets willen doen, want het is een blanco vel papier.’

“Ik wilde iets ouds en nieuws doen”, zegt Woolie. “Oude vormen waarmee ik ben opgegroeid, en nieuwe technologie. Ik wilde een fiets bouwen die niet per se straatlegaal was, want dat is wat ik heel graag doe, en ik dacht dat het zou kunnen bijdragen aan een beter eindproduct”, voegde Woolie eraan toe.

Het ontwerp van de Zero SR/S

Woolie begon de bouw met het modelleren van alle carrosserieën met schuim. Ja, bij Woolie draait het helemaal om het retroleven, dus besloot hij om ouderwetse ontwerptechnieken te gebruiken in plaats van moderne digitale 3D-weergaven. Tijdens de ontwerpfase begon Woolie met de tank, vervolgens de stroomlijnkappen aan de voorkant en ten slotte de staart en onderste delen van de Café Racer. Hierna bouwde Paul Taylor van Taylor Made Racing de echte carrosserie uit koolstofvezel. Leuk weetje: blijkbaar bestaat de hele carrosserie met een Café Racer-thema uit drie delen en ze zijn allemaal aan de carrosserie bevestigd met slechts vier bouten op de OEM-bevestigingspunten.

De voorruiten in retro stijl zijn iets waar we allemaal dol op zijn, en de handgeblazen voorruit uit één stuk ziet er gewoon prachtig uit met de hele carrosserie van koolstofvezel. Afgezien hiervan geeft het aangepaste zadel en de geschulpte verflaag een mooie elegante touch en past het in het algemene retro elektrische café racer-thema.

Bovendien zijn de winglets die je ziet eigenlijk afkomstig van een F1-raceauto en is deze aangepast met aangepaste eindkappen. Woolie heeft deze custom winglets toegevoegd om de motor een retro Porsche raceauto-look te geven en we vinden het een uitstekende touch.

“De winglets zullen de motor nogal wat meer stabiliseren dan je zou denken, vooral bij hoge snelheid, en een klein beetje downforce toevoegen”, legt hij uit. “Maar meestal had ik gewoon het gevoel dat het een ander detail toevoegde dat cool en anders was.”

De prestaties van de elektrische bike

Omdat het bij de mensen van Dus en Zero allemaal om snel gaat, kun je veel aftermarket-raceonderdelen rond de motor vinden. In deze build heeft Woolie in de fabriek WSBK spec-ophangingsopstelling van Showa en een set Dymag ultralichte carbonwielen toegevoegd. Afgezien hiervan houden Custom Attack Racing verstelbare offset triples de vorken bij elkaar en is er ook een set Gravers motorsport clip-on die de caféracer een retro-uitstraling geeft.

Afbeelding4 Deus bike

 

Omdat de Zero SR / S een elektrische fiets is en geen versnellingspook heeft, heeft Whoolie duim-remmen op het stuur toegevoegd om de voetbediening te vereenvoudigen. Van een moderne elektrische motorfiets een caféracer in retrostijl maken, kost veel werk en vereist natuurlijk veel vaardigheid. Over het algemeen denken we dat dit Zero SR / S Cafe Racer-project zeer goed is uitgevoerd en we houden ervan hoe elektrische motorfietsen langzaamaan de custom moordscene beginnen te betreden.

Bron: Zero SR/S Café Racer | Photo Credit: BikeExif