Cars & Bikes

De Rolls-Royce Cullinan Black Badge is één brok aan brute luxe

Rolls-Royce Cullinan Black Badge

Onheilspellend donker, groot, krachtig en no nonsense: wie de Rolls-Royce Cullinan Black Badge recht op ziet af ziet koersen weet dat het serieuze zaak is. Net als de sympathie die je plots voelt voor een bad guy uit een superheldenfilm maakt de aversie tegen dit bulderende kanon plaats voor één alles overkoepelende gedachte: hier wil je in rijden.

Rolls-Royce Cullinan Black Badge

De Rolls Royce Cullinan kennen we al, maar van de Black Badge-uitvoering staan we toch wee even te kijken. Denken we aan ‘grover geschut inzetten’ dan vinkt de Rolls-Royce Cullinan Black Badge alle hokjes. Zowel die van prijs (bijna een half miljoen), als die van kracht (600 pk), als die van omvang (ruim 2600 kilo). Een serieuze wagen dus. De moeite waard om even verder onder de loep te nemen.

Het (net wat stoerdere) broertje van

Tussen de Rolls-Royce Cullinan Black Badge en de ‘gewone’ Cullinan zien we veel overeenkomsten. Niet gek, voor twee wagens die uit hetzelfde nest komen. Onder de kap van de Black Badge-variant schuilt 600 pk, afkomstig van de 6.75-liter V12. De Rolls-Royce Cullinan Black Badge snoept er wat betreft snelheid net wat tijd vanaf. Waar de Cullinan van 0-100 gaat in 5.2 seconden, doet de Black Badge-variant er slechts 4.9 seconde over.

Watch on YouTube

Intimiderende luxe

Waar luxe soms een beetje snobby kan ogen is daar bij de Rolls-Royce Cullinan Black Badge geen sprake van. Het intimiderende geheel doet zich voor als angstaanjagend sterke kickbokser, gekleed in een perfect uitgesneden maatpak. Een beetje eng, maar met overtuigende charme.

De look is dan ook de voornaamste reden om de Rolls-Royce Cullinan Black Badge aan te schaffen. De 22-inch velgen zijn (voor het eerst in de Rolls-Royce geschiedenis) omvangen door gekleurde remklauwen. Net als de buitenkant is de binnenkant zo zwart als de nacht, iets waar de iconische hemelverlichting extra goed door uitkomt. De 23 carbon fiber componenten in het interieur kosten stuk voor stuk 3 weken om te maken. Met de hand. Kortom: een goed oog voor detail om de wagen te maken tot de luxe bak die het nu is. Iets wat we ook terugzien in het duizelingwekkende prijskaartje van maar liefst €415.225 euro.