Wanneer we denken aan ‘allroadmotoren’ of adventure bikes zal bij menig motorrijden de BMW GS (Gelände/Straße) reeks als eerst in hun opkomen. Met een rijke geschiedenis in de loop van de jaren ’80 in de Endurosport waar bleek dat juist de zwaardere boxermotoren vlot door elk terrein heen konden.

Het zaadje was geplant om allroads te produceren. Waar menig oldschool rijder zich vast nog wel de R 800 G/S voor zich kan halen zijn we ondertussen alweer beland bij de F 1250 GS en de F 850 GS. Die laatste namen wij een week mee op pad, de Adventure uitvoering wel te verstaan.

Veel goodies

Als opvolger van de F 800 GS die ondertussen alweer een goede tien jaar in productie was komt de F 850 GS Adventure met een hoop goodies en groeit meer en meer naar zijn grotere broer de F 1250 GS toe.

Het eerste wat je opvalt als je op de motor zit is het grote 6.5 inch TFT kleurendisplay, iets wat voor elke motor een goede aanvulling is en hem gelijk een moderne feeling geeft. Het menu is makkelijk te bedienen met de multi controller draaiwiel en aan opties geen tekort zoals elektronisch aanpasbare vering (optioneel), bandenspanningsmeter maar ook navigatie en multimedia opties die af te spelen zijn via een bluetooth connectie. Uiteraard ontbreekt het niet aan de standaard info als je trip computer, range, snelheid en RPM.

Rij modi

Ook zijn hier de verschillende rij modi te selecteren waarbij je kunt kiezen uit: Rain – knijpt het vermogen en zorgt voor een minder gevoelige gas respons, Road – al het vermogen beschikbaar maar op een comfortabele manier, Dynamic – alles reageert net even wat feller en Enduro, met een zwakke gasaanname en settings van de ABS Pro en DTC om licht off road gebruik met wegbanden te ondersteunen. Wil jij op terreinbanden het zwaardere werk doen? Dan moet je Enduro Pro activeren via een codeerstekker.

Daar houden de goodies van de vol uitgeruste F 850 GS Adventure niet op. Zo beschikt dit model ook over handvat verwarming, keyless start, ABS, Dynamic ESA, Led verlichting, Quickshifter, grotere brandstoftank (23L) en een op hoogte verstelbaar windscherm. Ook zijn de mounts voor een kofferset en beschermingsbeugels standaard bij de Adventure.

Wat vinden we er nu van

Enfin, we kunnen uren praten over wat zo’n riant uitgevoerde F 850 GS Adventure allemaal wel niet heeft, maar hoe vertaald dat zich nu naar de ervaring? Zoals al eerder gezegd, het TFT kleurenscherm is een aanwinst voor elke motor. Het geeft een moderne, nieuwe look en valt iedereen direct op. Verder is de F 850 GS Adventure een flinke motor als je hem ziet staan alhoewel dat gevoel snel wegvalt wanneer je er op zit, dit komt mede door de fijne zitpositie en de wendbaarheid. De motor voelt snel eigen en alles behalve lomp aan.

Geen grasmaaier

Het blok voelt sterker aan dan de 95 pk en 92 Nm die hij produceert, het vermogen is al vroeg beschikbaar en komt niet over als een grasmaaier. Daarbij heb je een aardige range met de grote 23 litertank en een gemiddeld verbruik van 1 op 20 waar wij op uitkwamen. De F 850 GS Adventure die wij reden beschikte over het optionele Akrapovic sport uitlaatsysteem die een net even wat lekkerdere roffel geeft. Ben je een aandachtstrekker met dit geluid? Nee zeker niet, maar daar is de F 850 GS Adventure ook niet voor bedoelt.

De extra’s die wij verder als een grote plus ervaarden? Met de Quickshifter knal je zo door de versnellingen heen, al voelt deze wel wat sponzig.. zeker bij de downshifts. De keyless start is erg relax, heerlijk om niet met sleutels te hoeven klooien wanneer je je handschoenen al aan hebt.

Het type allroad bike is gewoon heerlijk om op te rijden. In het dagelijks leven kan je elk terrein zonder moeite aan. Een drempeltje? Stoepje? waar andere moeten afremmen vlieg jij er overheen. Dat niet neemt weg dat de F 850 GS Adventure ook op de snelweg een heerlijke reiscompagnon is. Het verstelbare windscherm, handvat verwarming en cruisecontrol maken het ook hier een fijne kilometervreter.

*Outfit via Bikeroutfit.nl

Al dit moois komt wel met een prijs, het model zoals wij hem reden 21.500,- euro om precies te zijn. Dat is niet niks, maar dan heb je wel een hele fijne, misschien wel de fijnste allrounder in het middensegment waar je elk terrein mee aan kunt!