Het is een beetje dezelfde vraag die jij jezelf stelt wanneer je Call of Duty speelt met je maten. Wil je snel, wendbaar en dodelijk zijn met je light machine gun, of kies je voor het tragere, maar allesvernietigende zware geschut?

Bij DARPA hebben ze in ieder geval de balans al opgemaakt met oog op de mobiliteit van het Amerikaanse leger. Daarom focust dit bedrijf zich op het verbeteren van de mobiliteit, overlevingskansen, veiligheid en effectiviteit van toekomstige gevechtsvoertuigen zonder zich dood te staren op harnassen!

Ground X-Vehicle Technologies

Met hun nieuwe GXV-T-programma (Ground X-Vehicle Technologies) hebben ze echter een doorbraak te pakken. Recentelijk heeft het bedrijf namelijk vooruitgang geboekt bij een aantal potentieel baanbrekende technologieën, waarmee de doelstellingen van het programma waarschijnlijk worden bereikt; de elektrische in-hub motoren (minuut 1:56) en de multi-mode extreme rij-ophanging (minuut 2:50). In de volgende video demonstreren ze wat wij hiermee bedoelen:

RWT

Een andere veelbelovende innovatie die wordt geshowd (minuut 2:20) is het herconfigureerbare wiel (RWT). De RWT lijkt de voordelen van wielen en tracks te combineren. Wielen zorgen voor een snellere beweging op harde oppervlakken dan tracks doen, maar op zachte oppervlakken overtreffen de tracks de wielen. Een team van Carnegie Mellon University National Robotics Engineering Center innoveerde een manier om de twee voordelen te combineren in één wiel door een vormveranderend wielbaansysteem te creëren.

Op harde oppervlakken verandert het wiel in een rond wiel dat de hoge snelheden kan bereiken die nodig zijn, terwijl op zachte oppervlakken de het wiel terug transformeert in een driehoekige track. Het meest indrukwekkend is dat deze veranderingen tijdens het transport kunnen plaatsvinden – het is dus niet nodig om te stoppen en te schakelen, waardoor onmiddellijke verbeteringen in tactische situaties mogelijk zijn zonder de manoeuvreerbaarheid te verliezen.