Ford heeft weer eens iets moois in elkaar weten te zetten: een circuitversie Ford GT Mk II welteverstaan. Het is een pure circuitauto die ontwikkeld is door Ford Performance en Multimatic Motorsport. Het is instaat om alle prestaties van de Ford GT te gebruiken en meer. Dit komt doordat het monster nu puur gebouwd is voor het circuit, waardoor het ongelimiteerd is door reglementen voor officiële competitie.

Circuitversie Ford GT Mk II

De bolide is vandaag gepresenteerd op het prestigieuze Goodwood Festival of Speed. Deze pure circuitauto wordt wel in een zeer gelimiteerd aantal geproduceerd, namelijk maar 45 exemplaren! Mocht je er eentje willen, dan zal je ook wel een flink bedrag moeten neerleggen. Deze monsters hebben namelijk een prijskaartje vanaf 1.2 miljoen dollar per stuk, maar dan beschik je wel over een racemonster met een 3.5-liter EcoBoost-motor met 515 kW (700 pk).

Circuitversie Ford GT Mk II

Er is uiteraard genoeg gesleuteld aan deze circuitauto. Zo is er gebruik gemaakt van aerodynamica uit de racerij en ondersteltechniek die op het circuitgebruik is toegespitst. Dit alles is ontwikkeld door Ford Performance en Multimatic motorsport, dus dan weet je dat het wel goed zit!

Circuitversie Ford GT Mk II

Ongekende prestaties

“Met de GT Mk II is het volledige prestatiepotentieel van de Ford GT toegankelijk. De techniek is niet beperkt door kunstmatige prestatielimieten die organisatoren van kampioenschappen opleggen”, zegt Hau Thai-Tang, Fords chief product development and purchasing officer. “Met de GT Mk II komt de bestuurder dichter dan ooit bij het prestatieniveau van de auto die de 24 uur van Le Mans gewonnen heeft en ervaart hij het geweldige gevoel van een Ford GT-raceauto.” De auto’s zijn dus vergelijkbaar met de auto die in 2016 de 24 uur van Le Mans won en dat is toch wel heel leip!

Circuitversie Ford GT Mk II

“De volledige prestatiemogelijkheden van de Ford GT zijn niet eerder zo duidelijk naar buiten gebracht”, zegt Larry Holt, Multimatic Motorsports chief technical officer. “De prestaties van de straatauto zijn gelimiteerd door wereldwijde homologatie-eisen waaraan de auto moet voldoen. En de prestaties van onze raceauto hebben te lijden onder de beperkingen van de Balance of Performance, die ervoor zorgt dat de raceauto maar liefst 110 kW (150 pk) vermogen verliest ten opzichte van de straatversie van de GT. De Mk II geeft spectaculair antwoord op de vaak gestelde vraag hoe de auto zou presteren als van al die beperkingen geen sprake zou zijn.”Circuitversie Ford GT Mk II

 

Voor meer informatie over deze schitterende bolide en zijn prestaties raden we jullie aan om de site van Fordmediacenter te checken!