Cars & Bikes

Bulletproof rijden in de nieuwe BMW X5 Protection VR6

BMW X5 Protection VR6

Voor iedereen die zijn leven niet zeker is tijdens een ritje in de auto komt BMW met goed nieuws. Zij brengen de nieuwe BMW X5 Protection VR6 op de markt: een extra veilige, kogelwerende versie van de X5. Hooggeplaatste volksvertegenwoordigers, leden van de Nederlandse arrestatieteams en ieder ander die reden heeft zijn leven te vrezen: in deze bak zit je veiliger dan ooit. 

BMW X5 Protection VR6

Zowel van binnen als van buiten is het moeilijk te zien wanneer het om een pantserversie of een andere variant van de X5 gaat. Dit komt doordat er bij het ontwerpen niets aan het toeval is overgelaten. Bij elke stap binnen de ontwikkeling is de extra bescherming meegenomen. De 3.3 centimeter dikke ramen, extra kogelwerende platen achter de achterbank en in de deuren en de motorbescherming worden allemaal specifiek voor de BMW X5 Protecton VR6 gemaakt. Resultaat: je rijdt vrijwel incognito rond in één van de veiligste auto’s van dit moment.

Better safe than sorry

De nieuwe variant van de X5 geeft de inzittenden bescherming tot en met een VR6-standaard. Voor de leken onder ons komt BMW met wat voorbeelden ter illustratie. De BMW X5 Protection VR6 kan kogels met kaliber 7.62 x 39 FeC of 7.62 x 39 SC weerstaan. Zegt dat je nog steeds niets? Stel iemand zou kogels op je afvuren vanuit een AK47, dan cruise jij ongedeerd verder in je X5. Ook een handgranaat dat onder de auto rolt gaat dankzij de bepantsering in de vloer en de speciaal versterkte run-flat banden gevaarloos aan je voorbij. 

Impact

Leuk, al deze veiligheid, maar wat gebeurt er met het rijplezier van de X5 met de toevoeging van dit alles? De bepantserde BMW X5 Protection V6 komt er alleen in de sterkste niet-M versie van de 4.4 liter V8 en voorziet je van 530 pk en 750 Nm. Hoeveel de wagen extra weegt door alle bepantsering geeft deze BMW dat niet weg, maar wel is duidelijk dat het weinig impact heeft op de prestaties. Optrekken van 0 naar 100 km/u gaat binnen 5.9 seconden (en verliest hier slechts één seconde op andere varianten). De topsnelheid is elektronisch begrensd op 210 km/u. Op het gebied van zuinigheid lever je wel in. Het verbruik neemt toe van 10.5 liter per 100 kilometer naar 13 liter per 100 kilometer. Maar dit neem je gerust voor lief als het gaat om leven of dood. 

Bron: Autobahn