Ieder jaar vormt Concorso d’Eleganza Villa d’Este het toneel voor automobiel- en motorfabrikanten om hun nieuwste trots te introduceren. Als graag geziene gast maakt BMW hier maar al te graag gebruik van. Dit jaar presenteren zij dan ook de Motorrad Concept R18 in volle glorie. Een BMW motor zoals we ‘m graag zien:

BMW Motor Concept R18 1 BMW Motor Concept R18 2 BMW Motor Concept R18 3

BMW Motor Concept R18

Het geheel hebben we te danken aan de Amsterdammer Bart Janssen Groesbeek, de hoofdontwerper van het bedrijf. Met de R18 brengt BMW een hulde aan eerdere klassieke tweewielige varianten, waaronder de R60, R50 en R5. Om de motorfiets modern te maken, kozen Groesbeek en het team van BMW Motorrad voor een aangepaste kijk op het bestaande cruisersegment. Dit is terug te zien in een groter chassis, wielframe, druppelvormige brandstoftank en naakte asaandrijving.

De ‘Motorrad’ vormt de derde powerhouse die de nieuwe 1800cc R18-boksermotor ten gehore mag brengen. Net als bij de vorige concepten van het bedrijf vormt de gigantische 1800cc luchtgekoelde boxer het belangrijkste middelpunt. Zoals gezegd met hetzelfde iconische ontwerp als de beroemde motoren uit de jaren 60 van de tijd van het bedrijf. Gekraalstraalde elementen sieren zowel het motorblok en de transmissiebehuizing, als aanvulling op het minimalistische silhouet van de R18. Zie ook dat gepolijste aluminium toch eens shinen! De dominante krachtbron wordt in balans gehouden door de twee¬†grote spaakwielen, voor 21 inch en achter 18 inch. De banden zijn een verdere verwijzing naar de geschiedenis: net als toen was deze fiets weer uitgerust met Metzeler-banden.