Na het fitnessen even een biertje pakken? Misschien drink je er wel meer dan een. Gezelligheid kent immers geen grens en in het weekend vaak ook geen limiet. Het gevolg: de alcohol vloeit rijkelijk en de winst van je dagelijkse training wordt daarmee volledig teniet gedaan. Klopt dit? of is een biertje na het sporten helemaal geen probleem?

Alcohol en spiermassa

Voor Australische onderzoekers van de RMIT University in Melbourne was bovenstaande een goede aanleiding om het een en ander uit te zoeken. Dat alcohol een verwoestend effect kan hebben op de gezondheid was al bekend, maar wat zou de impact zijn op een fitnesstraining, of liever gezegd, op het resultaat.

training

Alcohol en krachttraining

Om het antwoord te vinden op die vraag bedachten de onderzoekers een interessante test. Een aantal geselecteerde proefpersonen werden onderworpen aan een vrij zware training. In totaal zou men dezelfde oefeningen krijgen, met een pauze van enkele weken. Na elke trainingsdag kreeg men steeds een ander hersteldrankje. Op die manier zouden ze kunnen aantonen wat het effect is van alcohol op de spieropbouw. De volgende drankjes waren voor handen:

  • Koolhydraten + alcohol
  • Eiwitshake + alcohol
  • Alleen een eiwitshake

Na het consumeren van de drank werd de spieropbouw gemeten. Om het verhaal compleet te maken: de hoeveelheid alcohol die de proefpersonen te verwerken kregen, stond gelijk aan 12 glazen bier. Geen onaardige hoeveelheid dus.

Alcohol beïnvloedt de spieropbouw

De resultaten logen er niet om volgens de onderzoekers. Ondanks de hoeveelheid genuttigde alcohol, bleek er toch sprake te zijn van een beperkte spieropbouw. Wonderbaarlijk genoeg bleek de spieropbouw aanzienlijk groter te zijn als er een aanmerkelijke hoeveelheid eiwit bij werd genuttigd. Wanneer er sprake was van het nuttigen van enkel eiwit, dan was de toename van de spiermassa echter groter. De conclusie was dus duidelijk: alcohol vertraagt de aanmaak van spieren na een training.

training

‘Drink ik nooit, twaalf glazen bier’

Op basis van bovenstaand resultaat zou je dus denken dat drank en fitness geen gelukkige combinatie is. Aan de andere hoor je wellicht tot de slimmeriken die denken dat ze zelden tot nooit 12 biertjes op een avond naar binnen werken. En gelijk heb je, want twaalf glazen bier is een redelijke hoeveelheid. De mogelijkheid bestaat natuurlijk dat het effect pas na acht biertjes merkbaar is, maar het kan ook al na een glas bier effect hebben. Nu we dat dus niet met zekerheid te zeggen is, zou je juist het zekere voor het onzekere moeten nemen en gewoon geen bier drinken na je training.

Mocht dat laatste nou echt een hele opgave zijn, vergeet dan in ieder geval niet om een proteïneshake te nemen. Zo profiteer je in ieder geval wel van je inspanningen.