Moeders, houd uw kinderen binnen! Niet veel voorwerpen worden zo minutieus ontworpen als een auto. En toch ontsnapt er af en toe een uit een R&D-laboratorium, om tot op de dag van vandaag angst en afschuw te zaaien op straat. Hier zijn een paar van die gemuteerde monsters.

Suzuki X-90 (ontsnapt in 1995)

‘What are you staring at?‘ Met deze uiterst treffende slagzin probeerde Suzuki een bizar ontwerp aan de man te brengen: de X-90. Suzuki sloeg de spijker precies op z’n kop. Waar sta of zit je nou eigenlijk naar te kijken? Is het een terreinwagentje, mini-SUV, een compacte sedan of een sportieve roadster? 

Vier carrosserievormen in één autootje, dat gaat natuurlijk niet. De voorkant van deze rare snuiter valt nog best mee, maar zodra je ‘m van de zijkant bekijkt, begrijp je meteen wat er aan dit zielige ontwerp niet klopt: de voor- en achterkant hebben echt helemaal niets met elkaar te maken. Hij was eigenlijk maar goed voor één ding: met een gigantisch blik Red Bull op z’n rug rondrijden als promotievoertuig.

Mercedes Vaneo (ontsnapt in 2001)

Er was een tijd dat je een sociaal-economisch ambitieuze vrouw aan de haak kon slaan door je Mercedes-sleutels op de bar te gooien en te lispelen: ‘Hé schatje, wat mag het zijn?’ Maar die dagen zijn sinds de Vaneo definitief voorbij. Een compleet belachelijke MPV, waarvoor ze de A-klasse hebben opgerekt en uitgetrokken.

De achterkant is hoog als een bestelbus, waardoor de wieltjes minuscuul worden, terwijl hij van voren zo snel afloopt dat de Vaneo de aerodynamische grandeur heeft van een kapot gevallen baksteen. Volgens het Mercedes promotieteam had de Vaneo ‘de langste achterlichten ter wereld’. Dat zal best, en we gunnen iedereen z’n aanspraak op roem, maar als verkoopargument is het een faal. 

Hyundai Coupé (ontsnapt in 1997)

Even was daar de Hyundai Scoupé, waarvan we nog steeds niet weten of de naam of de auto zelf nu belachelijker was. En toen kwamen de eerste generaties Hyundai Coupé, de auto waarmee Hyundai haar reputatie omhoog krikte. Tot die tijd reed je de Koreaan vanwege de prijs, ook al vielen er al snel onderdelen vanaf. De sportcoupé had een relatief lage prijs en een motor die heel aardig mee kon. Er zat zelfs een kek geïntegreerd spoilertje op. Toch was er iets misgegaan: te lang gebakken en deels gesmolten. Hoe kunnen we anders al die rare langgerekte bulten, plooien en gaten verklaren? Een Italiaans gestijlde sportcoupé met ‘love handles’, dat kon alleen maar uit het verre Oosten komen. 

Ford Scorpio (ontsnapt in 1985)

Dat voormalig koningin Beatrix een uitgesproken stijl heeft, is een van haar sterke kanten. Haar haar, gekapt en gesteven in de vorm van een helm, maakt haar zelfs uniek. Maar dat gaf haar nog niet het recht zich als representant van het volk te verplaatsen in een auto die je in je nachtmerries komt bezoeken: de Ford Scorpio. Bea heeft ze in alle varianten gehad, maar ze waren allemaal lelijk. Vooral de achterkant was een aanslag op de goede smaak en zeden. Dat de auto In 1986 werd uitgeroepen tot Europese Auto van het jaar, is nog steeds een cold case die uitgezocht moet worden.

Fiat Multipla (ontsnapt in 1998)

Noem ons recalcitrant, maar het idee om op de onderkant van een Fiat Marea een vissenkom te monteren, waardoor je met drie personen op twee rijen de wereld vanuit je glazen bubbel kan bekijken, had toch iets heel aantrekkelijks. Die totaal overbodige vetrol die de twee componenten aan elkaar verbindt, verviel bij de latere versie, en toen werd het weer een gewone, anonieme auto. Nee, geef ons maar de eerste generatie Multipla, een staaltje ingenieus Italiaans design waar nog niet iedereen rijp voor was… Multiplahaha, geintje!

SsangYoung Rodius (ontsnapt in 2004)

‘Het is een leuk ding, maar nog steeds een beetje te klein, dus pleuren we er een dakkapel op, ik weet nog wel een aannemer die het zwart doet, wat maakt het uit, het rolt toch wel.’
Zo, maar dan in het Koreaans, is het ongeveer gegaan met de SsangYoung Rodius. Dat ze nog steeds gemaakt worden, is het werk van de duivel.