Arnold Schwarzenegger is een boegbeeld voor bodybuilders wereldwijd. In een recent interview vertelt de tientonner hoe powerlifting zijn carrière al bodybuilder ten goede kwam. Het zat ‘m allemaal in het psychologische vermogen van de Oostenrijker.

Arnold Schwarzenegger: van bodybuilder naar filmproducent

Arnold Schwarzenegger werd bekend door zijn indrukwekkende bodybuildingvaardigheden. Dankzij zijn enorme lichaam werd de man al snel gevraagd voor bijrolletjes in films. Arnold vond het acteren zo leuk, dat hij zich steeds meer daarop ging focussen. Het bodybuilden liet hij steeds meer achter zich. Uiteindelijk werd Schwarzenegger zelfs filmproducent en heeft meegewerkt aan veel verschillende blockbusters. Maar het begon dus allemaal bij het bodybuilden. Bij deze sport denk je in eerste instantie niet gelijk aan powerliften, toch onthult Arnold Schwarzenegger hoe deze sport hem jarenlang heeft bijgestaan.

arnold schwarzenegger

Powerliften combineren met bodybuilden

“Ik hield ervan om één dag per week powerlifting met bodybuilding te combineren. Dit was wel gelijk mijn zwaarste trainingsdag: ik warmde op met 135 pond op de bench press, daarna 225, 275, 315, 375, vervolgens 405, 455 en uiteindelijk 495 pond”, vertelt Arnold Schwarzenegger. “Daarna kon ik het gewicht bepalen dat ik drie keer kon herhalen. Soms was dat 455, maar het kon ook meer of minder zijn, dat verschilde per dag.” Even ter beeldvorming: 1 pond staat gelijk aan 0.45 kilo. Arnold drukte dus zo’n dikke 206 kilo weg op zijn powerlift-dagen.

“Ik deed 5 tot 8 sets van 3 reps. Het was een manier om aan mijn lichaam te laten weten dat ik zwaar zou gaan tillen. Na deze sets was ik ook klaar, dus het was slechts 315 pond en ik deed zo veel herhalingen als ik kon voordat ik de bench press achter me liet.”

‘Falen is een middel tot het bereiken van je doel’

Ook vertelde hij dat het stellen van doelen belangrijk is. Soms haal je deze niet in één keer, maar je mag nooit opgeven: “Het stellen van een doel heeft me enorm geholpen in mijn carrière. Dus als je jong bent, stel voor jezelf een paar grote doelen en werk aan een plan om ze te bereiken. Wat je leert is eenvoudig: falen is niet verliezen, falen is een onderdeel van groeien. Weet je wat ik deed voordat ik 500 pond (226.8 kilo) wegdrukte? Ik faalde niet één keer, niet twee keer, maar ontelbaar vaak. Uiteindelijk heb ik mijn ultieme doel wél bereikt. Falen is niet het einde, het is een middel om je doel te bereiken.”