Een last-minute toevoeging aan de Formule 1-kalender in 2021: de Grand Prix van Qatar op het Losail International Circuit. Het veelal door MotoGP gebruikte circuit in de woestijn is voor teams, evenals coureurs (op een enkeling na) een geheel nieuwe uitdaging. Niet alleen vanwege het gebrek aan verreden kilometers overigens. Tijd voor een overzicht om een beter beeld te scheppen, dit is alles wat je moet weten over Losail International Circuit.

Alles over Losail International Circuit: MotoGP-circuit verwelkomt Formule 1

De wens van Liberty Media om nieuwe bestemmingen aan de F1-kalender toe te voegen, krijgt steeds meer vorm. Met een recordaantal van 23 races in 2021 doet men er alles aan om nieuwe kijkers te bereiken. Oude bekenden, zoals de circuits van Imola en Istanbul Park, wederkeerden intussen ook. De eigenaren van de koningsklasse zien echter nog volop mogelijkheden in het Midden-Oosten, zo ook in Qatar.

Het woestijncircuit in Qatar dat sinds 2004 vaste prik is voor de MotoGP, wordt mede daardoor getypeerd door snelle en gemiddeld snelle bochten – iets wat men destijds bij het ontwerpen voor ogen hield. Sindsdien is de lay-out onveranderd gebleven.

Clock-wise woestijncircuit nabij Doha

Met een lengte van 5.38 kilometer en zestien bochten, kan Losail gezien worden als een vrij regulier circuit, in vergelijking met het huidig aanbod in de koningsklasse. De baan wordt getypeerd door een langzamere eerste sector, gevolgd door een tweede met snellere bochten, en tenslotte een derde, waarbij meerdere knikken naar rechts (het is een clock-wise circuit) een technische aanpak vergen. Bij de laatste, zestiende, bocht zit het DRS-activatiepunt, vlak voor het rechte star-finish stuk van iets meer dan een kilometer.

De bouw van Losail – het circuit ligt nabij hoofdstad Doha – werd pijlsnel volbracht. Duizend werkers stampten de racetempel in een jaar uit de woestijngrond. Het prijskaartje bedroeg destijds 58 miljoen dollar.

Omdat dagtemperaturen aldaar bij een gebrek aan schaduw en vocht geheid voor hallucinaties zorgen, is het overdag racen in een pak, met helm en een kachel onder je kont, simpelweg onverstandig. Om het bij zonsondergang dan toch te kunnen, bouwde men in 2007 een imposant buitenlichtensysteem. Dit staaltje engineering ging de boeken in als de grootste installatie ter wereld, totdat het Yas Marina Circuit in Abu Dhabi die titel overnam.

Losail International Circuit: Nederlands succes van Jeffrey Herlings

De jaarlijkse bezoeken aan het circuit nabij Doha – niet alleen de MotoGP staat erom bekend. Het Superbike World Championship komt er ook jaarlijks. Evenals de Motorcross World Championship, tot en met 2016, met de twee klassen (MXGP en MX2). Hierdoor wij alvast stellen dat er al een Nederlander gedomineerd heeft. De prodigy van de motorcross, Jeffrey Herlings – vijfvoudig wereldkampioen – is hier in het verleden zeer dominant gebleken. De crossmotorrijder uit Geldrop won hier van 2013 tot aan 2016 bijna alle races in de MX2. Zeven van de tien manches om precies te zijn.

Tenslotte nog een kanttekening. Ene Sergio Perez van Red Bull Racing is de enige actieve Formule 1-coureur die hier voorheen racete en won. Dat deed hij eenmalig tijdens de GP2 Asia Series, een regionale juniorencompetitie voor single-seaters. Ook Nico Hulkenberg, voormalig F1-coureur die nog steeds het record van meeste races zonder een podiumfinish draagt, won er één keer in dat jaar.

De race vindt overigens plaats in de schemer, in de late middag (een tijdverschil van +2 uur). Omdat de temperaturen op de baan dan zakken, staan teams voor een extra uitdaging. Ook wat betreft het managen van de banden. Benieuwd hoe essentieel die rol is van het rubber? We hebben het uitgebreid omschreven.