Max Verstappen kan terugblikken op een prima seizoen. Zijn RB15 bezorgde hem in ieder geval drie formidabele overwinningen in het afgelopen Formule 1 seizoen. Zijn goede prestaties hebben nog een ander voordeel voor Red Bull, ze hebben dankzij zijn prestaties en de verrichtingen van zijn teamgenoot Albon een ongelofelijk grote hoeveelheid data verzameld. Dat wordt gebruikt om een nog beter presterende bolide te ontwikkelen om nu, in 2020, een serieuze gooi te doen naar de wereldtitel. Daarmee komen we gelijk op een hele andere vraag: wat gebeurt nu eigenlijk met de oude Formule 1 wagens? Op Marktplaats zie je ze in ieder geval niet verschijnen.

Verstappen’s oude wagen als promotiemateriaal

Helaas voor de fans van Red Bull, het zit er niet in dat je binnenkort de oude van van Max op de kop kunt tikken tijdens één of andere veiling. Red Bull grossiert namelijk in oer-Hollandse zuinigheid. Ze bewaren hun bolides gewoon en gebruiken ze nog steeds. Natuurlijk niet om mee te racen, maar wel voor promotionele doeleinden. Dat wil niet zeggen dat we Max binnenkort opnieuw in een oude bolide van een skipiste zien afdalen. Waar je wel op kunt rekenen is een demonstratie van Verstappen in een van de oude modellen. Zo liet hij zich afgelopen mei op Zandvoort zien met de oude RB7, de wagen die in 2011 is gebruikt in de Formule 1 wedstrijden.

Ben je rijk, dan koop je er een

Niet elke renstal legt dezelfde zuinigheid aan de dag als Red Bull. Het gebeurt niet vaak, maar toch wordt er af en toe een Formule 1 bolide verkocht aan een of andere puissant rijke zakenman. Zo kon je in mei 2019 nog meebieden op de echte Jordan F1 bolide. Richtprijs destijds was zo’n 300.000 euro. Da’s dus wel een relatief dure occasion. Ook de auto waarmee F1-legende Juan Manuel Fangio in 1954 twee Grands Prix won werd verkocht. Die kostte wel iets meer, de nieuwe eigenaar mocht namelijk ‘even’ 25 miljoen euro aftikken. Dat het een zeldzaamheid is dat een Formule 1 wagen wordt verkocht is logisch, de raceteams staan er immers niet om te springen om hun aerodynamische geheimen zo maar prijs te geven aan de eerste de beste bieder.

Formule 1 wagen als souvenir

Het kan overigens nog gekker. Wat dacht je van een Formule 1 wagen als souvenir? Sommige coureurs hebben een dergelijke optie in hun contract staan. Daniel Ricciardo bijvoorbeeld. In zijn contract met Renault is de bepaling opgenomen dat hij ‘zijn’ wagen mag houden als hij wereldkampioen wordt. Eerlijk is eerlijk, die kans is wel heel erg klein, maar toch zijn er gevallen bekend waarin het daadwerkelijk zover is gekomen.

Formule 1

Museumstuk

Zo verliet Sebastian Vettel na zijn wereldtitel in 2013 de Red Bull ploeg om bij concurrent Ferrari aan de slag te gaan. Zijn afscheidscadeau: ‘zijn’ Formule 1 wagen. Die kreeg hij ook inderdaad, maar wel na lang wachten. De Oostenrijkse renstal zag het namelijk niet zo zitten dat de wagen plotseling zou opduiken in het Italiaanse hoofdkwartier van Ferrari in Maranello. Ook Jenson Button zou zijn wagen mogen behouden, maar toen het team door Mercedes werd overgenomen wilde men hem afschepen met een replica. Dat was reden genoeg voor de coureur om een rechtszaak aan te spannen. Een vonnis kwam er niet omdat de zaak vroegtijdig werd geschikt.

Afgezien van de bijzondere anekdotes houden de meeste teams hun wagens zelf. Ook dan kunnen ze er nog geld aan verdienen. Zo heeft Ferrari een eigen museum in Maranello, net als McLaren hetzelfde heeft in Woking. In Keulen hebben ze dan weer een geheel museum gewijd aan de legendarische coureur Michael Schumacher. Mocht je dus een van de wagens van de zevenvoudig wereldkampioen willen bewonderen, dan kun je daar terecht.

Bron: AD