Cars & Bikes

Zo wordt de aerodynamica van de Bugatti supercars getest

aerodynamica Bugatti

Er is weinig wat mooier is dat een echte Bugatti. Het merk laat al jarenlang autoliefhebbers wegdromen bij het idee er een te bezitten. De realiteit is echter dat slechts een select aantal mensen zich zo’n supercar kunnen veroorloven. Inmiddels weten we dat de wagen de windtunneltests succesvol heeft voltooid en de eerste leveringen van de handgemaakte snelheidsduivel staan gepland voor het eerste kwartaal van 2022.

Bugatti Centodieci Special Edition

De Bugatti EB 110 was de inspiratiebron van de jongste Bugatti. De op de Chiron gebaseerde Centodieci werd onthuld in 2019 en vloog ondanks het prijskaartje van 8,9 miljoen dollar bijna als warme broodjes over de toonbank. Mocht je er dus nog een willen hebben, dan zul je op zoek moeten gaan naar een tweedehandsje en dat gaat waarschijnlijk nog wel even duren. Sinds de presentatie maken ze bij Bugatti in ieder geval overuren om alle tien exemplaren op tijd te kunnen afleveren. Dat rijklaar maken heeft nogal wat voeten in de aarde. Zo wordt de wagen uitvoerig getest op de Nürburgring en ook aan de windtunnel kan de Bugatti niet ontkomen.

Uitvoerig testen

De tests waar de wagen aan moet voldoen zijn vrij complex. Men wil namelijk niets aan het toeval overlaten. Zo wordt de Centodieci bloot gesteld aan windsnelheden tot 460 km/u in vijf verschillende posities. Zo wordt een luchtstraal gericht op elk wiel individueel en een luchtstroom direct onder de wagen. Mocht je niet weten waarom dat zo belangrijk is: de luchtstroom onder de auto en in de wielkasten, kan ervoor zorgen dat de wagen onbedoeld wordt opgetild op hoge snelheid, iets wat eenvoudig kan zorgen voor destabilisatie. Op hogere snelheden is dat iets wat je zeker wil voorkomen.

Watch on YouTube

Slechts tien exemplaren

Hoewel het model is gebaseerd op het Chiron-platform en er slechts tien exemplaren van worden gemaakt, heeft de Bugatti Centodieci verschillende  aerodynamische veranderingen ondergaan om een ​​volledige reeks tests te rechtvaardigen. Zo zorgt de plattere voorkant en de kleinere grill ervoor dat de luchtstroom zich anders gedraagt in vergelijking met de Chiron.

Van 0 naar 100 in 2.4 seconden

Dit heeft tot gevolg dat de Bugatti-ingenieurs er voor moesten zorgen dat de bekende 8,0-liter quad-turbocharged W-16-motor voldoende koeling zou krijgen. Die motor treffen we ook al aan in de Chiron, geeft de Centodieci maar liefst 97 pk extra waardoor het totaal aantal pk’s uitkomt op een schrikbarende 1.577 pk. Je mag dus verwachten dat je voor 8 miljoen euro een indrukwekkend snelheidsmonster voor de deur krijgt. Van 0 – 100 km/u is met 2.4 seconden geen uitdaging meer.

Overigens zit je met 6.1 seconden op een snelheid van 124 km/u. Kun je een beetje knap schakelen, dan bereik je in 13.1 seconden een snelheid van 186 km/u. Overigens ligt de topsnelheid met 460 km/u op een jaloersmakend hoog niveau. Op de begeleidende video zie je exact hoe het er aan toe gaat in de windtunnel. Mocht je ooit overwegen om er een te kopen, dan weet je dat de wagen gewoon veilig is.

Bron: YouTube