De indrukwekkende vloot van Manchester City-eigenaar Sheikh Mansour: $1,5 miljard aan superjachten
Je parkeert elke dag een splinternieuwe Lamborghini in je garage en slurpt de waarde ervan op aan onderhoudskosten. Onvoorstelbaar? Niet voor Sheikh Mansour bin Zayed Al Nahyan, vice-president van de Verenigde Arabische Emiraten en lid van de konkinklijke Abu Dhabi-familie. Misschien ken je hem als de eigenaar van voetbalclub Manchester City. Zijn superjacht-vloot van $ 1,5 miljard draait dagelijks kosten die als kinderdroom klinken, maar werkelijkheid zijn voor de absolute top van de wereld.
Luxe op het water: deze vloot tart alle verbeelding
De term ‘superjacht’ is bij Sheikh Mansour een understatement. Hij bezit er niet 1, maar 3, met een gezamenlijke waarde van ongeveer $ 1,5 miljard. Dit is een cijfer waar je als autoliefhebber spontaan van gaat zweten. Zoals de 135 meter lange Flying Fox, ooit gecharterd door Jay-Z en Beyoncé om hun muziekimperium waardig over het water te laten cruisen. Maar dat is slechts het begin. Het paradepaardje is zonder twijfel Blue: een gigant van 160 meter, gebouwd door het fameuze Lürssen in Duitsland en ontworpen door Terence Disdale.
Blue herbergt alles wat je maar wilt: 48 gasten over 24 suites, een crew van 80 man sterk, twee helipads, enorme buitenruimtes en een diesel-elektrisch hybride aandrijving. Deze aandrijving laat hem 20 knopen vliegen over de zee. De derde in de vloot, A+ (voorheen Topaz), meet 147 meter. Het schip herbergt 52 gasten met 79 bemanningsleden en werd ooit aan de Saoedische kroonprins cadeau gedaan. Dat is alsof je een Bugatti Veyron afgeeft als verjaardagsgeschenk.
Onderhoud kost elke dag de prijs van een nieuwe Lamborghini
Nu denk je misschien: dat zijn flinke boten, maar wat komt daar nou bij kijken? Nou, Sheikh Mansour tikt dagelijks ongeveer $ 400.000 af om de hele boel in topvorm te houden. Dat is de prijs van een kakelverse Lamborghini – per dag. Waarom? Denk aan crewkosten: een kapitein op zo’n schip verdient makkelijk $ 25.000 per maand. Samen met het overige personeel lekt er per trip tussen de $ 50.000 en $ 70.000 weg alleen al aan salarissen.
Maar het echte grote geld gaat in de brandstoftank. De Blue verbrandt meer dan 400 liter per uur. Een trip van Abu Dhabi naar Monaco doet $ 150.000 in de tank en volgooien kost ongeveer $ 640.000 – evenveel als een appartement in Manhattan! Voeg daarbij het onderhoud aan de hybride systemen, de airco’s die hotelsized suites koel houden, en twee helipads waarmee je vrienden altijd in stijl kunt laten landen. Dan valt die Lamborghini per dag opeens eigenlijk hartstikke mee.
Lees ook: Dit is het nieuwe superjacht van Max Verstappen ter waarde van € 15 miljoen.
Wat deze superjachten nog absurder maakt: het draait niet puur om decadente overdaad – het is ook hightech eerste klas. Blue heeft bijvoorbeeld geavanceerde afvalverwerkingssystemen aan boord die zelfs internationale milieustandaarden trotseren. Diesel-elektrische hybride voortstuwingen en elektrische Azimuth pods maken het schip fluisterstil én superkrachtig. Maar het draait niet alleen om het schip: de stijl en het design zijn van wereldklasse, geleverd door Terence Disdale, bekend van ‘über-luxe’ jacht- en paleisinterieurs wereldwijd.
Sheikh Mansour heeft meer dan een vloot op het water
Sheikh Mansour’s privé-imperium reikt trouwens ver voorbij het water. Denk aan een Bugatti-collectie, meerdere paleizen in Abu Dhabi, privédreamliners en natuurlijk Manchester City FC als hobby-projectje. Geld speelt geen rol als je familie gezamenlijk $ 300 miljard waard is. Dergelijke bezittingen zijn het echte statement: wie met deze monsters over het water paradeert, zet de maatstaaf voor onbereikbare luxe. Er geldt één wereldwijsheid over jachten: “If you can’t afford the maintenance, you can’t afford the yacht.” Sheikh Mansour lacht erom. Terwijl wij dromen van die Lamborghini, verspilt hij er elke dag een aan onderhoud.