Ondanks “minst sexy baan van Hollywood” maakt Nederlandse Henk weer kans op een Emmy
Je werkt keihard in Hollywood, scoort wereldwijd miljoenen kijkers met jouw series, maar niemand herkent je op straat. Dat is precies het verhaal van Henk van Eeghen, een 71-jarige Amsterdammer die als editor achter de schermen ongekende impact maakt op beroemde tv-series als Lost, Watchmen en nu The Penguin. Ondanks wat hij zelf de "minst sexy baan in Hollywood" noemt, valt hij alweer in de prijzen: hij is voor de zevende keer genomineerd voor een Emmy, de hoogste Amerikaanse tv-onderscheiding. Tijd om eens stil te staan bij de Hollandse held die Hollywood stilletjes mee vormgeeft.
Geen glitter & glamour, maar pure vakmanschap
Henk van Eeghen verhuisde ooit als jonge vent van Amsterdam naar Los Angeles, vastbesloten om het te maken in film en tv. Niet als ster-acteur, regisseur of producent, maar als editor. En dat is precies waar volgens Henk het echte vakmanschap schuilt. Terwijl Hollywood draait op rode lopers, headlines en glamour, sleutelt Henk urenlang in donkere edit-ruimtes aan de ultieme versie van een aflevering.
Zelfs mensen die denken dat ze het ‘leuk lijkt’ om editor te zijn, haken volgens Henk na één dag af. Logisch, want het is zwaar werk. Soms krijg je materiaal geschoten in de regen, gebrekkig geluid, of scènes waarvan de helft ontbreekt. En dan moet jij, met alleen je creativiteit, software en tonnen ervaring, de spanning, het ritme en vooral het verhaal redden. Klinkt niet sexy? Precies zoals Henk zegt: “Dit is echt de minst sexy job in Hollywood.” Maar blijkbaar wél de job waar je structureel een glimmende Emmy-nominatie mee binnenharkt.
Lees ook: Breaking Bad-fans opgelet: er komt een nieuwe remake van Breaking Bad aan.
Hoe een Amsterdammer de allergrootsten monteert
Het cv van Henk beslaat inmiddels een paar van de bekendste tv-series van de afgelopen 20 jaar. Van Lost – waarmee hij in 2010 zijn eerste Emmy won – tot Fargo, Watchmen (zijn tweede winst) en nu The Penguin. Elke keer weer krijgt hij het voor elkaar om ruwe beelden te transformeren tot meeslepende afleveringen. Zijn geheim? Uren, dagen, soms weken puzzelen op tempo, sfeer en beleving. Henk bepaalt in de montagekamer wie een held is, welke plotlijn knalt en wanneer duizend kijkers tegelijk op het puntje van hun stoel zitten.
Hollywood-held met Hollandse humor
Ergens is het best rock-’n-roll: als expat op je 71e nog top of the bill in een wereld waar jonge honden het vaak voor het zeggen hebben. En het mooiste? Henk neemt zichzelf totaal niet serieus. Toen hij tijdens de Zoom-uitreiking zijn Emmy voor Watchmen won, lachte hij: “Nooit verwacht, ze geven ‘m toch nooit twee keer aan dezelfde.” Typische Hollandse nuchterheid van Henk.
Zijn werk draait misschien niet om rode lopers en glitterjurken, maar elke grote Amerikaanse dramaserie die je binnenharkt op de bank kan zomaar een beetje ‘Henk’ in zich hebben.