Cars & Bikes

Dit gebeurt er als je honderd jaar oude banden op een moderne auto plaatst

100 jaar oude banden mazda mx-5

Wie had ooit gedacht dat we honderd jaar oude banden op een moderne auto zouden leggen? Donut Media nam de uitdaging aan door 100-jarige banden te vergelijken met moderne banden en Michelin's futuristische, luchtloze banden op een Mazda MX-5. In dit artikel gaan we kijken naar de resultaten van deze tests.

De plaatsing

Om te beginnen was het plaatsen van deze verschillende banden op de Mazda MX-5 een uitdaging op zich, aangezien de honderdjarige banden een diameter hadden van 30 inch en de futuristische Tweels te groot waren voor de wielkuilen van de auto. Dit vereiste het gebruik van veel spacers. Echter, eenmaal op de auto geplaatst, konden ze de banden testen.

Testen

De moderne banden presteerden beter in tests zoals remtesten, laterale grip en acceleratie, terwijl de futuristische en oude banden meer op elkaar aansloten. Het grootste nadeel van de Tweels was hun vermogen om hitte af te voeren. De polyurethaan spaken in de banden kunnen de hitte niet zo goed afvoeren als de lucht in opgeblazen banden, wat betekent dat ze sneller oververhit raken. Dit is een van de grootste uitdagingen waar bandeningenieurs voor staan bij het krijgen van luchtloze banden op de openbare weg.

Grote uitdagingen

Het experiment onthult ook de belangrijkste uitdagingen die ingenieurs tegenkomen bij het ontwikkelen van luchtloze banden. Zo blijkt dat de polyurethaan spaken in de Tweels niet zo goed warmte kunnen afvoeren als de lucht in opgeblazen banden, wat betekent dat ze sneller oververhit raken. Dit is een belangrijke hindernis om airless banden op de openbare weg te krijgen. Desondanks presteert de Tweel wel goed op de spijkerstrip test, wat bewijst dat de band even robuust is als hij eruitziet.

Hoewel de futuristische Tweels goed presteerden in de spike strip test, blijft het vermogen om hitte af te voeren een uitdaging voor bandeningenieurs. De moderne banden blijken nog steeds beter te presteren op asfalt, maar de Tweels en oude banden werden ontworpen voor een mix van stoffige en modderige paden. Het blijft interessant om te zien hoe de technologie van banden zich verder ontwikkelt en of luchtloze banden ooit een realiteit zullen worden op de openbare weg.

Watch on YouTube

Ontwikkelingen

Dit experiment met de MX-5 toont aan hoe ver bandentechnologie is gekomen sinds de uitvinding van de band honderd jaar geleden, en hoeveel nog te ontwikkelen valt. Het vervangen van lucht door polyurethaan spaken was een grote stap vooruit in de ontwikkeling van luchtloze banden, maar er zijn nog veel uitdagingen om te overwinnen voordat we ze op de weg zien. Al met al is het experiment een interessante en leerzame kijk op de toekomst van de bandentechnologie en hoe deze zich verder zal ontwikkelen.