Hoeveel calorieën verbranden renners in de Tour de France?

Dat je met intensief sporten lekker veel calorieën verbrand zal je wel weten. Zo verbrand je tijdens een uurtje tennis 412 Kcal en een uurtje crunchen kost je 368 Kcal. Prima toch, maar wat als je nu nog meer wilt verbranden? In dat geval is wielrennen een prima manier. De deelnemers aan de Tour de France verbranden namelijk een onvoorstelbaar grote hoeveelheid calorieën. Niet zo vreemd dat die mannen dus superslank zijn.

Calorieën tijdens een etappe

Je zou het niet zeggen, maar de professionals die de uitputtingsslag voltooien leveren niet alleen een topprestatie op sportief gebied, maar ook hun lichaam levert een indrukwekkende prestatie. Als we bijvoorbeeld kijken naar ‘onze’ held Mathieu van der Poel, dan snappen we best dat hij is afgestapt na de eerste week. De jongens verbranden namelijk zo’n 6000 Kcal per dag. Mathieu wilde namelijk niet alleen de Tour rijden, maar ook nog eens goed presteren op de Olympische Spelen in Tokio. Logisch dat hij een verdere uitputtingsslag op zijn lichaam dus wilde voorkomen.

Gedurende de hele Tour de France worden er zo’n 120.000 calorieën verbrand, per wielrenner welteverstaan. Deel je dat door 23 etappes, dan komt dat neer op zo’n 6000 Kcal per etappe. Dat is een behoorlijke hoeveelheid en dat is dan slechts een gemiddelde. Tijdens bergbeklimmingen kan dat makkelijk oplopen tot zo’n 8000 calorieën. Om dat vol te kunnen houden, moeten de renners dus wel veel energie binnen krijgen via hun voeding. Een snelle rekensom leert ons dat het dus gaat om zo’n 10 Big Mac’s per dag. Ga er maar aan staan dus!

Goed (en veel) eten is belangrijker dan je denkt

Terwijl je onder normale omstandigheden uit de voeten kan met zo’n 2500 calorieën, doet een professionele wielrenner daar dus nog een flinke schep bovenop. Uiteraard moeten we daar wel een kanttekening bij maken: als je redelijk zwaar bent, zal je meer Kcal nodig hebben en dat geldt ook bij zwaar lichamelijk werk. Toch is 6000 Kcal wel iets van een andere orde. Het gevolg is dat de voeding die de renners naar binnen werken, een dergelijk energieverbruik kan compenseren. Dat betekent dus niet alleen veel meer eten, maar vooral vaker eten.

Wat de renners overigens precies naar binnen krijgen verschilt per renner, maar je kunt uitgaan van zaken als cola, rijstcake, suiker, kaneel en roomkaas. Andere opties zijn rozijnen, noten en banaan. Uiteraard wordt de sportdrank niet vergeten, tijdens zo’n kilometers lange tocht produceert het lichaam een behoorlijke hoeveelheid zweet en dat vocht moet ook weer worden aangevuld.