Vind jij je push-ups nog niet zwaar genoeg? Er is een manier hoe jij het voor jezelf een stuk uitdagender én effectiever voor je borstspieren kunt maken. Wij leggen je uit hoe.

Opdrukken tot je er bij neervalt

Push-ups zijn de meest populaire oefening ter wereld om de kracht van het bovenlichaam op te bouwen. De meeste krachtsporters geven vroeg of laat de push-ups op en gaan over op het bankdrukken, omdat ze merken dat hun spieren niet meer gestimuleerd worden door de push-ups. Echter trainen push-ups vaak delen van het bovenlichaam die gemakkelijker worden verwaarloosd als je alleen met gewichten traint.

Push-ups zwaarder of lichter maken

Push-ups zijn een uitstekende oefening én je kunt ze overal doen. Als je jezelf wilt uitdagen kun je een push-up zwaarder te maken door je voeten op een verhoogde ondergrond te plaatsen. Als je niet sterk genoeg bent om een normale push-up te doen, kun je je handen op een verhoogd oppervlak plaatsen.

Hoeveel zwaarder wordt een push-up vanaf een verhoogd oppervlak?

Onderzoekers van de University of Wisconsin Parkside hebben gemeten hoeveel zwaarder of lichter push-ups zijn vanaf een verhoogd oppervlak. Ze gebruikten plateaus van ongeveer 30 en 60 cm hoog. De onderzoekers maten de ‘grond reactie kracht’ tijdens het uitvoeren van de krachtoefening. Dat is de kracht die de grond tijdens de beweging op het lichaam uitoefent. Wat bleek nou? Volgens bewegingswetenschappers maak je de oefening met 9 tot 15 procent zwaarder kunt maken als je je voeten op een verhoogd platform zet – tel uit je winst!