Cars & Bikes

Deze zeldzame Ferrari F40 Berlinetta is voor een dik bedrag verkocht

Mocht je de leeftijdsgroep van 40+ vallen, dan is de kans groot dat je in je jonge jaren een poster van de Ferrari F40 Berlinetta op je kamer hebt gehangen. Niks om je voor te schamen natuurlijk. Het was destijds al één van de meest tot de verbeelding sprekende wagens. Terwijl de meest gangbare merken snel hun zorgvuldig opgebouwde imago verloren is dat niet het geval voor de Ferrari. Zo’n dertig jaar later is de wagen nog steeds een vermogen waard. Zo werd recent een bijzonder gaaf exemplaar op een veiling verkocht voor ruim 1.8 miljoen euro.

Bijna nieuwe Ferrari F40

De F40 werd voor het eerst geïntroduceerd in 1988 en was oorspronkelijk ontworpen als eerbetoon aan Enzo Ferrari. De supercar stelde niet teleur en was voorzien van een voor die tijd al indrukwekkende 2,9-liter V8 motor met dubbele turbo. De handgeschakelde vijfversnellingsbak stelde de liefhebber in staat om de wagen tot het uiterste te pushen. Met 471 pk aan boord en een koppel van 426 Nm was de Ferrari F40 zijn tijd al ver vooruit. Het zal je dan ook niet verbazen dat de wagen met een beetje sportief schakelen in 4.2 seconden aan een snelheid van 100 km/u zat. Met een topsnelheid van 323 km/u was de Ferrari ook niet echt langzaam. Sterker nog, destijds was het de snelste productiewagen ter wereld.

Buitenkansje

Met bovenstaande specs in het achterhoofd is het al bijzonder wanneer zo’n wagen te koop wordt aangeboden. Een buitenkans dus voor de vermogende liefhebbers en verzamelaars. Zelfs als de geschatte verkoopprijs je budget zou overstijgen, was het al een hele happening om de wagen in het echt te zien. Dat gold overigens ook voor andere modellen die tijdens de veiling in België verkocht zouden worden. Stel je maar voor: een Lancia Aurelia B24s Spider America uit 1955 en een Ferrari 365 GTC uit 1968, maar toch waren alle ogen gericht op de Berlinetta.

Dertig jaar binnen gestaan

Wat het gehele verhaal nog interessanter maakt is de staat van de wagen. Na ongeveer dertig jaar de binnenkant van een luxe garagebox te hebben gezien, kon de Ferrari eindelijk het daglicht zien. De wagen was in een nagenoeg gave staat en had slechts 1790 kilometer op de teller staan. Wederom dus de bevestiging dat je een supercar niet koopt om in te rijden, maar als investering. Alles was dus in orde en zelfs de boekjes en bijbehoren accessoires waren compleet. Een zeldzaam gebeuren voor een wagen van die leeftijd.

Eerste eigenaar

De eigenaar, naast een die-hard Ferrari fan, ook een gepassioneerd autoliefhebber, had sinds de jaren ’70 verschillende nieuwe Ferrari’s gekocht. Toen de F40 uitkwam, bestelde hij een exemplaar bij zijn dealer,  Garage Francorchamps, de beroemde Belgische Ferrari-dealer die eigendom is van Jacques Swaters. De F40 werd geleverd met de optioneel verkrijgbare  opwindramen. De eigenaar vond dat net iets praktischer dan de standaard schuiframen. Ook bijzonder: de wagen is voorzien van een goed werkende airco.

Ferrari 328 GTS

Terwijl aanvankelijk werd gedacht aan een verkoopprijs van 1.7 miljoen dollar voor de Ferrari F40 Berlinetta uit 1989, namen de bieding toe naarmate de veiling vorderde. Veilinghuis Bonhams hamerde de wagen uiteindelijk af op het bedrag van 1.840.000 euro. Daar komen de veilingkosten overigens nog wel bij zodat de totale verkoopprijs op iets meer dan 2 miljoen euro uitkwam. Voor een oldtimer van dertig jaar is dat een bijzonder fors bedrag. Mocht – om wat voor reden dan ook – een bedrag van dik 2 miljoen euro net iets teveel van het goede zijn en je wilt toch een bijzondere wagen op de kop tikken, kijk dan eens rond bij de verschillende veilinghuizen. Dat kan af en toe de moeite waard zijn. Zo werd onlangs nog een bijzonder gave rode Ferrari 328 GTS in Nederland verkocht voor 60.000 euro.